1.Переглянути презентвцію за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-1-za-tvorom-garper-li-ubiti-peresmishnika-9109.html
2.Переглянути фільм "Убити пересмішника"(1962р.)
Письменник | Країна |
а) Джонатан Свіфт | 1) Іспанія |
б) Генріх Гейне | 2) США |
в) Генрік Ібсен | 3) Англія |
г) Рей Дуглас Бредбері | 4) Німеччина |
5) Норвегія |
Назва твору | Автор |
а) «Вільшаний король» | 1) М. Лермонтов |
б) «До радості» | 2)Дж. Байрон |
в) «Мазепа» | 3) О. Пушкін |
г) «Я пам’ятник собі поставив незотлінний...» | 4) Й. В. Ґете |
5) Й. К. Ф. Шиллер |
Твір | Жанр |
а) «До радості» | 1) повість |
б) «Мандри Лемюеля Гуллівера» | 2) комедія |
в) «Ревізор» | 3) ода |
г) «Гобсек» | 4) роман |
5) новела |
2.Дати відповіді на запитання (усно)
Чи згодні ви з висловлюванням Ж. А. Пуанкаре, французького математика й філософа: «Уся міцність цивілізації залежить від Науки та Мистецтва»? Свою думку обґрунтуйте.
3.Скласти ланцюжк еволюції особистості (схема, малюнок, табличка тощо)
Cловникова робота Цивілізація — розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою. Культура — усі матеріальні й духовні цінності, створені розумовою та фізичною працею. Абсурд — безглуздя. Крах – катастрофа.
3.Прочитати або прослухати аудіокнигу Бредбері "451 за Фаренгейтом"або переглянути фільм "451 за Фаренгейтом"(2018 р)
б) соціально-психологічна драма;в) соціально-психологічна трагедія.
1.Елайза | А « Підстаркуватий, але ще при здоров’ї сміттяр, весь убраний, як і годиться чоловікові його фаху, з капелюхом на голові, широкі криси якого ззаду покривають шию і плечі». |
2. Пікерінг | Б «Кидає у воду жменю пахучих солей і ще додає пригорщу гірчиці. Тоді бере величезну щітку з ручкою і щедро намилює її круглим шматком пахучого мила». |
3.Гіггінс | В «…ви — поліцайський навушник, пане!». |
4. Пірс | Г Симпатичний тип старого військового — забігає під портик і закриває парасолю, з якої скрапує вода. |
Д «На голові у неї матроський брилик із чорної соломки, який чимало назбирав лондонської пилюки та кіптяви й навряд чи коли чистився». |
5.У цитаті з повісті Шолом-Алейхема «Тев’є-молочар»: ««Звідки ти родом — чи з наших, чи, може, з Литви?» — «Рід мій походить від Адама, а сам я,— каже він,— тутешній, ви мене знаєте»» використано такі засоби комічного:
а) гумор; б) сатира;в) гротеск; г) сарказм.
Дайте розгорнуті відповіді на запитання (кожна правильна відповідь оцінюється в 2б.).
7.Схарактеризуйте образ, на вибір, із вивчених творів Ібсена, Шоу, Шолом Алейхема, висловіть своє ставлення
8.Творче завдання (3 бали).Напишіть есе на одну із тем:
1.ПОВТОРИМО "Засоби комічного"(записати в зошит)
Гумор — інтелектуальна здатність вбачати в предметах смішне, властивість відчуттів викликати сміх, надавати розвагу
Іро́нія (дав. -гр. είρωνεία — лукавство, глузування, прихований гумор) — художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення.
Сатира — гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, а то й гнівним засудженням вад і негативних явищ у різних ділянках індивідуального, суспільного й політичного життя
Парадокс - думка, судження, що має різкі розбіжності зі звичайним, загальноприйнятим і суперечить (іноді тільки на перший погляд) тверезому глуздові.)
2.Розглянути таблицю з висловлюваннями Тев'є
Цитати | Засоби комічного |
«Коли є що їсти, то їси, а коли нічого їсти, то закушуєш губою і лягаєш спати голодний» | Іронія |
«А не доживуть вони... ті багаті, щоб я з ними рівнявся. Хай їм грець!» | Сатира |
«Не ликом шитий, тягти за язика, наче лизь злизав, велике цабе, пуп землі» | Гумор |
Цитати | Засіб комічного |
а) «Аж гульк — не знати, звідки воно береться, — щастя насувається з усіх боків» | 1) Сатира |
б) «Якщо кожна дитина варта, як моя Голда хоче мене переконати, мільйон, то я найбагатший від найбагатшого єгупецького багатія» | 2) Іронія |
в) «Ви не переживайте, у мене ваша корова і доїтеметься, і молоко даватиме» | 3) Парадокс |
г) «...Вона (як уявляв собі жінку Тев’є, коли раптом розбагатіє) набула зовсім іншого вигляду, багатійки з подвійним підборіддям і з разком перлів на шиї; вона пиндючиться і лає покоївок на всі заставки» | 4) Гумор |
3.Ознайомитися за підручником, ст. 163"Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно"
ЦЕ ЦІКАВО
П’єса Григорія Горіна «Поминальна молитва» за творами Шолом-Алейхема за часів СРСР була візитівкою Московського театру Ленком. Роль Тев’є в цій п’єсі виконували Євген Леонов і Михайло Ульянов у Ленкомі, Богдан Ступка — у Театрі імені Івана Франка у Києві.
Постановка вистави «Тев’є-тевель» за п’єсою Г. Горіна «Поминальна молитва» Національним академічним драматичним театром імені Івана Франка з Богданом Ступкою у ролі Тев’є з грудня 1989-го до 2012 р. викликала захват глядачів (після смерті виконавця головної ролі Б. С. Ступки у театрі пропонують відеопоказ цієї вистави).
2)Як Тев’є заробляв гроші, коли був бідним?: а)возив людей до Єгупця,
б)працював на будівництві;в)возив колоди з лісу на вокзал;
3)Кого зустрів у лісі Тев’є?: а)двох жінок;б)ведмедя;в)старця
4)Хто були ті жінки?:а) дружина і мати багатія;б)селянки,в)мандрівниці
5)Яку винагороду попросив Тев’є за свою допомогу?:а)карбованця;б)троячку;в)два карбованці
6)Що придбали на отримані гроші Тев’є з дружиною?:
а) пару коней; б)давали в борг під відсотки,в)корову
2.Розглянути таблиці (усно)
Висловлювання | Риси характеру |
«Що таке єврей і неєврей?.. І чому Господь бог створив євреїв і неєвреїв?.. А коли господь бог уже створив євреїв і неєвреїв, чому вони такі відокремлені одне він одного, чому ненавидять одне одного?» | Схильність до аналізування, філософських роздумів |
««Суєта суєт» — не в грошах щастя. Сьогодні так, завтра інак, аби живі були» | Розуміння справжніх цінностей у житті людини |
«У нього дуже порядний батько, а дід... був неабиякою людиною, дні і ночі сидів над книгами, дарма що сліпий, і вивчав Тору» | Поважає вченість, порядність; цінує родинні зв’язки |
«Гроші, братику, треба... заробити кривавим потом, мозолі натерти!» | Чесний, розуміє, що тільки наполегливою працею можна здобути добробут |
Висловлювання | Риси характеру |
«Розум і каяття — ці дві речі завжди приходять занадто пізно» | Мудрий, розуміє свої помилки, самокритичний, картає себе за довірливість і прагнення «легкого хліба» |
«Головне — людина, тобто щоб людина була людиною» | Гуманіст |
«Дурниці... їсти, хіба це головне? Багатій не їсть червінців, а бідняк не їсть камінців» | розуміє значення духовності |
«Де сказано, що я повинен жили з себе висотувати, щоб заробити на рідкий крупник, на куліш з картоплею, а вони, оті єгупецькі багатії, мають розкошувати на дачах, за холодну воду не беручись, об’їдатися смаженими качками, смачними книшами, млинцями й вергунами? Хіба я не така ж людина, як вони?» | Має почуття справедливості |
«Що це за балачки: вони дали одне одному слово, що поберуться?» | Дещо консервативний, дотримується традицій минувшини, коли батьки вирішували долю дорослих доньок; не розуміє, як це молоді самі дійшли згоди |
«Ось послухайте, як Тев’є викручується зі скрутного становища» | Кмітливий і хитрий, не хоче засмучувати дружину, тому придумує сон про те, що предки самі назвали нареченого для Цейтл |
Тев’є | Працьовитий, комунікабельний, глибоко віруюча людина, любить з будь-якого приводу цитувати Святе Письмо, філософ, має почуття гумору, мудрий, вміє прощати, щиро вболіває за долю своїх дітей |
Автор (Шолом-Алейхем.) | Мудрий, співчутливий, спостережливий, має почуття гумору Другорядні герої |
Голда | Турботлива, любляча, вважає за щастя заможне життя, а не шлюб у любові; дуже релігійна, тому не може простити Хаві її зраду вірі. Голда помирає, так і не змирившись із загибеллю Шпринці |
Цейтл | Відмовляє заможному залицяльникові, не хоче багатства: вона готова їсти раз на три дні, але вийти за коханого. Жінка щаслива з чоловіком, хоча живуть вони злиденно. Після смерті чоловіка Цейтл разом з дітьми повертається до батька |
Годл | Закохалася у бідного студента, що навчав грамоти дітей Тев’є. Молоді справляють тихе весілля, після чого Перчик відразу їде. Незабаром і Годл вирушає за чоловіком: він перебуває на засланні за революційну діяльність |
Хава | Хава закохалася в представника іншої віри. Батько попереджає доньку, щоб вона трималася від православного писаря подалі, адже у Священному Писанні сказано, що кожен повинен шукати собі рівню. Хава не згодна: люди самі поділили себе на євреїв і неєвреїв, багатих і жебраків. Заради коханого Хава змінює віру |
Шпринця | Шпринця закохується у сина багатої вдови Арончика. Рідні хлопця роблять все, щоб розлучити молодих, підштовхнувши нещасну дівчину до самогубства |
Бейлка | П’ята, найкрасивіша, дочка Тев’є, вибирає багатого жениха, підрядника, хоча не любить його. Тев’є намагається відмовити дочку виходити заміж за розрахунком, але Бейлка каже, що зараз інші часи і треба думати про себе. Проте дівчина дуже нещаслива у шлюбі, ллє сльози й до, і після весілля |
30.04. Тема Народний гумор. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно Ш.Алейхем "Тев'є -молочар"
1.ПОВТОРИМО "Засоби комічного"(записати в зошит)
Гумор — інтелектуальна здатність вбачати в предметах смішне, властивість відчуттів викликати сміх, надавати розвагу
Іро́нія (дав. -гр. είρωνεία — лукавство, глузування, прихований гумор) — художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення.
Сатира — гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, а то й гнівним засудженням вад і негативних явищ у різних ділянках індивідуального, суспільного й політичного життя
Парадокс - думка, судження, що має різкі розбіжності зі звичайним, загальноприйнятим і суперечить (іноді тільки на перший погляд) тверезому глуздові.)
2.Розглянути таблицю з висловлюваннями Тев'є
Цитати | Засоби комічного |
«Коли є що їсти, то їси, а коли нічого їсти, то закушуєш губою і лягаєш спати голодний» | Іронія |
«А не доживуть вони... ті багаті, щоб я з ними рівнявся. Хай їм грець!» | Сатира |
«Не ликом шитий, тягти за язика, наче лизь злизав, велике цабе, пуп землі» | Гумор |
Цитати | Засіб комічного |
а) «Аж гульк — не знати, звідки воно береться, — щастя насувається з усіх боків» | 1) Сатира |
б) «Якщо кожна дитина варта, як моя Голда хоче мене переконати, мільйон, то я найбагатший від найбагатшого єгупецького багатія» | 2) Іронія |
в) «Ви не переживайте, у мене ваша корова і доїтеметься, і молоко даватиме» | 3) Парадокс |
г) «...Вона (як уявляв собі жінку Тев’є, коли раптом розбагатіє) набула зовсім іншого вигляду, багатійки з подвійним підборіддям і з разком перлів на шиї; вона пиндючиться і лає покоївок на всі заставки» | 4) Гумор |
ЦЕ ЦІКАВО
П’єса Григорія Горіна «Поминальна молитва» за творами Шолом-Алейхема за часів СРСР була візитівкою Московського театру Ленком. Роль Тев’є в цій п’єсі виконували Євген Леонов і Михайло Ульянов у Ленкомі, Богдан Ступка — у Театрі імені Івана Франка у Києві.
Постановка вистави «Тев’є-тевель» за п’єсою Г. Горіна «Поминальна молитва» Національним академічним драматичним театром імені Івана Франка з Богданом Ступкою у ролі Тев’є з грудня 1989-го до 2012 р. викликала захват глядачів (після смерті виконавця головної ролі Б. С. Ступки у театрі пропонують відеопоказ цієї вистави).
2.Прослухати аудіокнигу Сігел "Історія одного кохання"
а)Чи було справжнє кохання у сім'ї Хельмера?(Ібсен "Ляльковий дім")
б)Значення мови й культури в житті людини(Б. Шоу "Пігмаліон")
Професор Гіггінс | Пігмаліон |
■ Навчав Елізу правильної вимови, допоміг зрозуміти світ мистецтва; ■ Еліза майже нічого не змінила в поглядах професора, а він незбирався змінюватися сам; ■ він не почувався відповідальним за долю Елізи, його захоплюваливищі ідеї, результат експерименту | ■ Створив Галатею та закохався в неї; ■ Галатея змінила Пігмаліона, її краса розбудила в його душі кохання; ■ почувався відповідальним за створену ним красу |
Висновок. Твір «Пігмаліон» Дж. Б. Шоу — не про кохання, а про силу творчості, про духовне пробудження людини під впливом мистецтва, про можливість здобуття особистістю внутрішньої краси та свободи |
Коли та в чому зміст п’єси й міфу не збігаються?
Чому сучасна Галатея не задоволена результатами експерименту?На вашу думку, чого прагне Еліза?Кохання між головними героями твору Шоу не спалахує. Чому складається враження, ніби сам автор проти щасливої розв’язки?
Домашнє завдання: дати відповіді на запитання( письмово)Дж. Б. Шоу говорив: «Кожна з моїх п’єс — це послання до людства». Яке послання до людства має п’єса «Пігмаліон»?
(Б. Шоу "Пігмаліон")
Анкета літературного героя
1.Знайомство з героєм (хто? звідки? якого роду? чим займається?).
3. Портрет героя ( відповідність його внутрішньому світу).
4. Характер персонажа (у розвитку чи епізодично).
5 Соціальне значення героя.
6. Проблеми, які порушує автор через цей образ, їх актуальність.
7. Психологія характеру ( духовне багатство, моральна краса чи потворність).
8. Місце і роль персонажа в сюжеті. Як пов'язаний з іншими героями ( кармічним (життєвим), емоційним, духовним зв'язком)?
9. Мова як засіб самовираження героя.
10. Ставлення до нього автора й інших дійових осіб.
11. Моє сприйняття героя, над чим змусив замислитись.
1 .Виконайте тести (письмово, правильна відповідь 2б.):
1) З яким міфом перегукується назва і зміст "Пігмаліона":
а)про Пігмаліона і Галатею;б)про Дедала і Ікара;в) про Персефону.
2) Де й коли вперше зустрічаються головні герої п'єси?:
а) в будинку Гіггінса;б) на базарі;в) На вулиці під час дощу.
3) Чому Елайза приїхала до професора Гіггінса? :
а) продати свої квіти;б)брати приватні уроки;в)прибрати в кімнаті
4) Хто закохався в Елайзу:а) Пікерінг.;б)Фредді; в) Гіггінс.
5)До кого втекла Елайза Дулітл:а)до батька;б)Пікерінга.
в)до пані Гіггінс
6)Що обрала для себе Елайза:а)відкрити власний магазин;
б) вийти заміж ;в)стати вчителем правильної вимови.
2.Розмістіть у правильній послідовності сходинки
духовного зростання Елайзи (письмово):
Викликає повагу, кокні, духовно зростає, старанно вчиться,
захищає свою гідність, продає квіти
1.Скласти в зошиті хронологічну таблицю біографії Б.Шоу ст.147-150(письмово)
2.Прочитати п'єсу "Пігмаліон"(перегляд фільмів "Пігмаліон" або "Моя прекрасна леді")
(Ібсен "Ляльковий дім")
1.Переглянути експрес-урокhttps://www.youtube.com/watch?v=iDq7aNh35FY
2.Виконайте тести (письмово, правильна відповідь 2б.):
1Драма "Ляльковий дім"є а) соціально-психологічна;б) сатирична;
в)п'єса-дискусія
2.Нора позичила грощі,щоб а)урятувати батька;б)урятувати чоловіка;
в)урятувати матір
3.Хто така Фру Лінне а)мати;б)подруга;в)сестра)
4.Напередодні якого свята відбуваються події а)Різдва,б)Пасхи;в)Нового року
5.Який фінал твору а)закритий;б)відкритий) в)зачинений
6.Які символічні образи п'єси а)ялинка, мигдалеве печиво, троянда;
б)ялинка, мигдалеве печиво, "ляльковий дім";в)ялинка, мигдалеве печиво,сон.
Підтекст - внутрішній, прихований зміст певного тексту, висловлювання
Відкритий фінал у творі -це одна з ознак "нової драми", коли автор залишає право за читачем на власний розсуд "додумати" подальшу долю героїв
Ролі Нори до розкриття таємниці | Ролі Нори після розкриття таємниці |
Лялька і дитина (пташка, білочка) для Торвальда (він прагне керувати ї вихованням і розвитком, пишатися нею відповідно до власних уявлень про сім’ю) | Вона усвідомила себе людиною, обстоює власні погляди на життя і свій шлях |
Об’єкт для шантажу (з боку Крогстада) | Незалежна жінка не дозволить собі бути залежною від будь-кого |
Мати, яка турбується про своїх дітей | Мати, яку відсторонили від виховання дітей. Мати, яка сама полишила дітей і йде з дому |
Дружина, яка віддано кохає чоловіка, тому готова порушити закон | Непотрібна жертва (порушення закону було марним, бо чоловік не оцінив учинку жінки, хвилюється лиш за себе) |
Жінка без соціальних прав і без можливостей обирати власну долю | Жінка, яка ще не має прав, але обирає новий шлях. Вона не хоче жити у фальшивому, ляльковому домі |
Добра подруга (для Крістіни Лінне) | Зраджена подруга (Лінне могла зупинити лист Крогстада, але не зупинила) |
Ідеал (для доктора Ранка) | Не ідеал (доктор Ранк помер, тепер немає більше нікого, хто сильно кохає і шанує Нору) |
Висновок. Нора була ким завгодно, тільки не собою. Живучи заради інших, вона не мала власного життя й інтересів | Висновок. Нора починає важкий шлях пошуку власної сутності і власної долі. Вона не знає, куди піде, але вона точно знає, що жити в колишній системі цінностей (в ляльковому домі) вона не хоче. Їй потрібні правда і право на власні рішення |
2.Дати відповіді на запитання (письмово, 2б. правильна відповідь)
1/Чому Нора не зізналася чоловікові, що позичила гроші?
2.Як вона пояснює це подрузі?
3.Що змусило героїню підробити батьків підпис?
4.Чи можна виправдати її вчинок? Аргументуйте своє ставлення до нього.
5.У який момент Норі вперше відкрилося, що її щасливе життя в «ляльковому домі» під загрозою?
6.Чому, незважаючи на готовність Хельмера примиритися,Нора вирішує залишити сім'ю
Домашнє завдання. Письмово дати відповідь на запитання:чому драма Г. Ібсена називаться «Ляльковий дім"?
• Як ви оцінюєте вчинок Нори, чи можна її виправдати?
• Якої реакції на лист вона чекає від чоловіка?
• Який вихід знаходить Хельмер у цій ситуації?
• Чому ж так закам’яніла Нора, адже Хельмер простив її?
• Як ви оцінюєте рішення Нори залишити свій дім?
Які права відстоює героїня: жінки чи людини?
• Чи, можливе, на вашу думку, повернення Нори в сім’ю? Якщо так, то за яких умов?
П. Анненков писав:«Одного разу в присутності М. Гоголя
хтось розповів історію про бідногочиновника, який любив полювати,але не мав хорошої рушниці.Завдяки величезній економії та
працьовитості він накопичив необхідні кошти.
.........Випадково рушниця впала у воду… Усі зусилля відшукати їїбули марними. Чиновник повернувся додому, захворів і невдовзіпомер…Усі сміялися, крім М. Гоголя, який слухав замислившись».
1.Вікторина «Для уважних читачів»(письмово)
- 1Титул де Ґранльє-матері.
- 2Ім’я дочки де Ґранльє
- 3Паризький адвокат, друг родини де Ґранльє.
- 4Ім’я юного графа де Ресто.
- 5Вулиця, на якій мешкає Фанні Мальво
- 6Дівоче прізвище матері графа де Ресто.
- 7У передмісті якого міста народився Ґобсек?
- 8Назва кафе, яке відвідують «друзі» Ґобсека.
- 9Улюблений вислів Ґобсека.
- 2Розглянути елементи сюжету повісті «Ґобсек»У повісті можна виділити три сюжетних лінії: лінію оповідача — адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Гранльє повернути свої статки, відібрані під час революції; лінія родини де Ресто та лінія лихваря Гобсека. Усі вони об’єднані фігурою Гобсека, який відіграє вирішальну роль у долях Дервіля та нещасної родини де Ресто.
- Композиція повісті «Ґобсек»(повторимо)
- Експозиція — вечір у домі віконтеси де Ґранльє.
- Зав’язка — втручаня у бесіду адвоката Дервіля.
- Розвиток дії — розповідь Дервіля про Ґобсека.
- Кульмінація — монолог Ґобсека про золото.
- Розв’язка — смерть Ґобсека і пом’якшення думки віконтеси щодо графа де Ресто.
- Позасюжетні елементи: «розповідь у розповіді», своєрідне обрамлення, монологи, діалоги, портрети героїв, інтер’єр тощ0
- 3.Записати визначення
- Оповідання в оповіданні - це коли у творі представлений ще одне оповідання, з допомогою якого автор намагається донести спільну фабулу свого творіння.
- Домашнє завдання:написати висловлювання"Чим є гроші особисто для мене, і яке значення вони мають"
Фанні Мальво | Критерій порівняння | Анастазі де Ресто |
Спільне | ||
Молоді, привабливі жінки; живуть у місті | ||
Відмінне | ||
Міщанка | Соціальний стан | Аристократка |
Винаймає невелику затишну квартиру | Місце проживання | Живе в розкішних апартаментах |
Фанні Мальво | Критерій порівняння | Анастазі де Ресто |
«Мадемуазель Фанні, молода дівчина, вдягнена простенько, але зі смаком парижанки. В неї була граціозна голівка, свіже личко, привітний вигляд: каштанове, гарно зачесане волосся, спускаючись двома круглими начосами на скроні, відтіняло блакитні, чисті, як кришталь, очі. Денне світло, пробиваючись крізь маленькі фіранки на вікнах, м’яко освітлювало її миле личко» | Зовнішність | «Яку ж прекрасну жінку я тут побачив. Поспішаючи, вона накинула на свої голі плечі тільки кашемірову шаль і закуталась нею так, що легко можна було вгадувати її форми. <...> її чорне волосся вибивалося густими кучерями з-під гарненької шовкової хустини, недбало зав’язаної вузлом на голові, як у креолок» |
Скромна, чесна | Ставлення до чоловіків | Зраджує чоловіка, захоплюється іншими |
Рано встає, багато працює | розклад дня | Пізно лягає й пізно встає, займається лише собою |
Цікавість, повага, навіть захоплення | Почуття, які викликали у лихваря | Захоплення красою, презирство через її поведінку |
Ощадлива, знає, якою нелегкою працею вони дістаються | Ставлення до грошей | Марнотратка, не знає справжньої вартості грошей, тому що не докладає жодних зусиль до їхнього заробляння |
Одружена, має гарного чоловіка, щасливу родину | Чого героїні досягли у фіналі твору | Відмовилася від бурхливого світського життя, коханців, цілком присвятила себе дітям |
Гобсек надзвичайно багата людина (усього п’ятеро осіб у Парижі можуть дорівнятися до нього за багатством) | Ставши лихварем, збагачується. З часом його ощадливість переходить у надмірну скупість, тому він і живе, як злидар, знаходячи втіху в усвідомленні себе володарем світу, здатним купити все, навіть совість людську |
Мізантроп. Ненавидить свою родину. | Підтримує приятельські стосунки з Дервілем |
Зосередив у своїх руках владу над світом | Сам ходить до клієнтів й власноруч збирає борги |
Позбавлений будь-яких людських почуттів: «людина-вексель», «золотий кумир» | Відчуває співчуття до графині де Ресто, милується її красою; розчулився, побачивши кімнату швачки Фанні Мальво |
«Дикун» (відчував захват дикуна, що заволодів блискучими камінчиками) | Освічена людина: знає тонкощі юриспруденції, добре розбирається в політиці, мистецтві |
Лихвар | Чесна людина |
Працелюбний, має гострий розум, передбачливий, чудово розбирається в людях та їхній психології, енергійний, вміє цінувати прекрасне, дотримує слова, об’єктивний, з почуттям справедливості, філософ, романтик | Жадібний, скнара, байдужий, жорстокий, безпринципний, владолюбний, надмірно любить золото, безжалісний, замкнутий, з черствою душею |
Висновок. У Гобсека все підкорено одній пристрасті — гроші. Перемогли темні сили його натури. У фіналі повісті мибачимо, як він остаточно деградує. Багатство не принесло щастя ні йому, ні іншим, життя пройшло марно. У ньому живе «скнара і філософ», «нице й шляхетне створіння», він «старий малюк» |
• «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;
• «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;
• «Я володію світом.. а світ не має наді мною ані найменшої влади»;
• «Я читаю в серцях, від мене ніщо не сховається».
• «Гонор — це завжди наше «я». А що може вдовольнити гонор? — Золото.
• «Незрушне лише одне почуття, яким нас наділила природа,— інстинкт самозбереження».
«Людську комедію» письменник будував за принципом циклічності: більшість персонажів переходили від твору до твору,виступаючи то головними дійовими особами, то епізодичними.Теми, що об’єднали твори Бальзака в одне ціле,— прагнення пояснити закономірності дійсності, формування людини під упливом середовища,про деградацію людини в буржуазному суспільстві,прагнення збагачення.
3.Це корисно прочитати Аналіз літературного твору «Шагренева шкіра», який «мав сформулювати сучасність, наше життя, наш егоїзм». Головна тема твору — тема талановитої, але бідної молодої людини, яка втратила мрії юності через зіткнення з егоїстичним і бездуховним буржуазним суспільством. Уже в цій книзі було окреслено головну ознаку творчості письменника — фантастичні образи не суперечили реалістичному відображенню дійсності, а, навпаки, надавали оповіді особливої інтриги та філософських узагальнень.Філософські формули розкрито в романі на прикладі долі головного героя Рафаеля де Валантена, що постав перед дилемою століття: «бажати» і «могти». Заражений хворобою часу, Рафаель, який спочатку обрав шлях ученого, відмовився від нього заради блиску й насолод світського життя. Переживши цілковитий крах своїх честолюбних намірів, відкинутий жінкою, якою так захоплювався, залишившись без мінімальних засобів до існування, герой уже був готовий заподіяти собі смерть. Саме в цей час доля звела його з дивним старим антикваром, який подарував йому всесильний талісман — шагреневу шкіру, для власника якої бажання й можливості ставали реальністю. Однак розплатою за всі бажання було життя Рафаеля, яке дуже швидко почало спливати разом зі зменшенням розміру шагреневої шкіри. Вихід із цього для героя був лише один — утамувати свої бажання.Так у романі розкрито дві системи буття: життя, сповнене насолод і пристрастей, що спричинило знищення людини, і життя аскетичне, єдиним задоволенням якого були знання й потенційна могутність. Бальзак змалював як сильні, так і слабкі сторони обох цих систем на прикладі образу Рафаеля, який спочатку ледь не згубив себе в річищі пристрастей, а потім повільно гинув у «рослинному» існуванні без емоцій і бажань.«Рафаель міг усе, але не здійснив нічого». Причина того — егоїзм героя. Бажаючи мати мільйони й отримавши їх, Рафаель, раніше сповнений бажань і мрій, одразу ж переродився — «глибоко егоїстична думка ввійшла в саму його суть і поглинула для нього всесвіт».
Прощай, прощай! | а |
Вже берег зник, | б |
Лиш мріє далина. | в |
I свист вітрів, і меви крик | б |
Над відхланню луна. | в |
Сідає сонце. Ми в той край | а |
Мчимо серед стихій. | г |
До завтра, сонця лик! Прощай! | а |
Добраніч, краю мій! | г |
Переклад Д. Х. Паламарчука | Переклад П. О. Куліша |
Прощай, прощай! Вже берег зник, Лиш мріє далина. I свист вітрів, і меви крик Над відхланню луна. Сідає сонце. Ми в той край Мчимо серед стихій. До завтра, сонця лик! Прощай! Добраніч, краю мій! Прощай, прощай! Вже берег зник, Лиш мріє далина. I свист вітрів, і меви крик Над відхланню луна. Сідає сонце. Ми в той край Мчимо серед стихій. До завтра, сонця лик! Прощай! Добраніч, краю мій! | Прощай, мій краю, берегу рідний! Вже ти зникаєш над синім морем. Вітри нічнії, ревучі хвилі Співають разом із моїм горем. Он сонце в морі тоне-сідає... Марно за сонцем поженемося... Прощай, ясненьке! Прощай, мій краю! Чи ж ми в пітьмі звеселимося? Прощай, мій краю, берегу рідний! Вже ти зникаєш над синім морем. Вітри нічнії, ревучі хвилі Співають разом із моїм горем. Он сонце в морі тоне-сідає... Марно за сонцем поженемося... Прощай, ясненьке! Прощай, мій краю! Чи ж ми в пітьмі звеселимося? |
2.Образ Чайльд Гарольда для літератури був досить незвичним.Чайльд Гарольд — дев’ятнадцятилітній юнак, пересичений всіма життєвими насолодами, розчарований, незадоволений і самотній, що вбачає вихід тільки в забутті й навіть смерті.Психологічний портрет Гарольда відображає настрої самого Байрона. Але цей образ значно глибший за психологічний портрет самого поета. Чайльд Гарольд відчуває неабияке розчарування, сум й утому. Конфлікт його з навколишнім світом непримиренний, але він не втручається у плин подій, позиціонуючи себе як жертву долі. Автора і героя зближує невдоволення світом; але якщо герой бачить один засіб — втечу, навіть від самого себе, то Байрон, оглядаючи сучасний світ поглядом політика, мріє про його перебудову.У песимізмі та розчаруванні Гарольда знайшли відображення настрої інтелігенції Західної Європи після поразки Французької революції 1789-1794 рр. Це розчарування було зумовлене не тільки політичною реакцією, а також наслідком утрати віри в можливість побудови царства розуму, про яке писали і мріяли просвітителі.
3.Герой і автор поемиЛітературознавець Анна Єлістратова зазначила: «На відміну
від свого героя — блукача, який з холодною байдужістю ди-
виться на все, що постає перед його розчарованим поглядом,
сам Байрон схвильовано і пристрасно втручається в оповіда-
ння». Чи погоджуєтеся ви з цими словами? Чому?
Пояснення вчителя. Багато дослідників помічали, що на перший
план поеми постійно виходить ліричний герой, який виражає думки
і переживання автора, дає оцінку тим чи іншим подіям. Але іноді
буває важко зрозуміти, де говорить і діє Гарольд, а де — лірич-
ний герой поеми. Часто складається враження, що Байрон забуває
про мандрівника, а потім, нібито схаменувшись, пише: «так думав
Чайльд». Тому неможливо однозначно стверджувати, що Гарольд
байдуже сприймає картини, які постають перед його поглядом,
а всі напружені переживання та думки належать ліричному героєві.
Образ Гарольда поступово відходить на задній план, посту-
паючись місцем іншому героєві поеми — збірному образу
народу тих країн, якими подорожує Чайльд Гарольд. Як ви
гадаєте, чому це відбувається?
глійського письменника Чарльза Далласа: «Я не мав наміру ототожнювати себе з Гарольдом і буду заперечувати будь-який зв’язок із ним. Я нізащо у світі не хотів би бути таким, яким зробив свогогероя». У коментарі спробувати дати відповідь на питання, чомупоет не хотів бути схожим на свого героя.
Із серця не йде біль страшний,
Як тільки згадаю з журбою
Казковий сюжет давнини…
Темнішає, свіжістю віє.
Рейн тихо, повільно тече.
На скелі одній червоніє
Проміння. Не сліпить очей
Вечірнього сяйва дарунок.
На скелі дівчина сидить,-
Красуня чудова і юна,
І пісня бентежна летить
З гори понад Рейном. Дівчисько
Злотисте волосся своє
Злотим чеше гребенем. Низка
Прикрас золотих вмить стає
Світліше. Охоплений сумом
У човні маленькім весляр
Пливе, скель не бачить, бездумно
Він дивиться вгору. Від чар
Дівочої пісні загине,
Можливо, у хвилях. Так зле
Накоїть співачка, бо винним
В тім стане мотив Лорелей…
“На півночі кедр одинокий…” (“Ein Fichtenbaum steht einsam…”). Присвячений кузині А«Коли розлучаються двоє...» («Wenn zwei von einander scheiden...»). Провідна тема вірша — розлука, яка трактується автором як душевна криза, порушення гармонії, внутрішня порожнеча. Композиція вірша визначається контрастом: увесь світ — особиста історія ліричного героя та його коханої:малії, твір стосувався не тільки біографії митця, а й набув широкого філософського змісту. Тему нерозділеного кохання розкрито через образи зі світу природи: кедр (нім. der Fichtenbaum – сосна) утілює тугу за коханою та недосяжним ідеалом; пальма (нім. die Palme) – символ мрії.
5.Виразне читання поезії “На півночі кедр одинокий…”
На півночі кедр одинокий
В холодній стоїть вишині,
І, сніжною млою повитий,
Дрімає і мріє вві сні.
Він мріє про пальму чудову,
Що десь у східній землі
Самотньо і мовчки сумує
На спаленій сонцем скалі.
6.Це цікаво прочитати«Коли розлучаються двоє...» («Wenn zwei von einander scheiden...»). Провідна тема вірша — розлука, яка трактується автором як душевна криза, порушення гармонії, внутрішня порожнеча. Композиція вірша визначається контрастом: увесь світ — особиста історія ліричного героя та його коханої:
5.Виразне читання поезії «Коли розлучаються двоє...»
Коли розлучаються двоє,
За руки беруться вони,
І плачуть, і тяжко зітхають,
Без ліку зітхають, смутні.
З тобою ми вдвох не зітхали,
Ніколи не плакали ми;
Той сум, оті тяжкі зітхання
Прийшли до нас згодом самі.
Домашнє завдання:вивчити одну із поезій напам'ять (на вибір)
1.Скласти в зошиті хронологічну таблицю біографії Б.Шоу ст.147-150(письмово)
2.Прочитати п'єсу "Пігмаліон" або прослухати аудіокнигу за посиланнямhttps://www.youtube.com/watch?v=mYZqwqP5crI або перегляд фільмів "Пігмаліон", або "Моя прекрасна леді")
(Ібсен "Ляльковий дім")
1.Прочитатиати матеріал підручникаст.144,145
2.Виконайте тести (письмово, правильна відповідь 1б.)
в)п'єса-дискусія
4.Нора позичила грощі,щоб а)урятувати батька;б)урятувати чоловіка;
в)урятувати матір
6.Хто така Фру Лінне а)мати;б)подруга;в)сестра)
7.Напередодні якого свята відбуваються події а)Різдва,б)Пасхи;в)Нового року
8.Який фінал твору а)закритий;б)відкритий) в)зачинений
9.Які символічні образи п'єси а)ялинка, мигдалеве печиво, троянда;
б)ялинка, мигдалеве печиво, "ляльковий дім";в)ялинка, мигдалеве печиво,сон.
Образ-символ | Розшифрування |
Ялинка (була живою і красивою; коли її зрізали, поступово зав’яла) | Подружнє життя Нори (ідеальні взаємини в родині були лише видимістю, насправді Нора та її чоловік по-різному сприймали шлюб, тому це спричинило трагічну розв’язку) |
Мигдалеве печиво (спочатку їла, ховаючись від чоловіка, потім почала робити це відкрито) | Внутрішнє «я» Нори (героїня була для чоловіка лише «лялькою», але потім вона вирішила показати себе зовсім з іншого боку, на що чоловік не очікував) |
Образ Крогстада | Неприємності (Нора гралася з дітьми — і раптом зловіщою тінню з’явився Крогстад, який і розпалив конфлікт у родині) |
Образ тарантели | Передчуття невідворотності катастрофи (Нора танцювала, переживаючи глибокі душевні страждання, вона зрозуміла, що наближалася страшна гроза; танок за контрастом підкреслив напругу душевних сил Нори, адже вона танцювала тієї миті, коли вирішувалася її доля) |
Маскарадні костюми | Ролі й маски героїв (зокрема, Нори) у реальному житті (настане час, коли маски необхідно зняти, тоді почнуться справжні неприємності, швидко розв’язати які буде неможливо) |
Промінь світла | У фіналі п’єси: промінь надії торкнувся Торвальда Хельмера: він готовий вчинити «диво з див» —змінитися настільки, щоб повернути Нору |
Ролі Нори до розкриття таємниці | Ролі Нори після розкриття таємниці |
Лялька і дитина (пташка, білочка) для Торвальда (він прагне керувати ї вихованням і розвитком, пишатися нею відповідно до власних уявлень про сім’ю) | Вона усвідомила себе людиною, обстоює власні погляди на життя і свій шлях |
Об’єкт для шантажу (з боку Крогстада) | Незалежна жінка не дозволить собі бути залежною від будь-кого |
Мати, яка турбується про своїх дітей | Мати, яку відсторонили від виховання дітей. Мати, яка сама полишила дітей і йде з дому |
Дружина, яка віддано кохає чоловіка, тому готова порушити закон | Непотрібна жертва (порушення закону було марним, бо чоловік не оцінив учинку жінки, хвилюється лиш за себе) |
Жінка без соціальних прав і без можливостей обирати власну долю | Жінка, яка ще не має прав, але обирає новий шлях. Вона не хоче жити у фальшивому, ляльковому домі |
Добра подруга (для Крістіни Лінне) | Зраджена подруга (Лінне могла зупинити лист Крогстада, але не зупинила) |
Ідеал (для доктора Ранка) | Не ідеал (доктор Ранк помер, тепер немає більше нікого, хто сильно кохає і шанує Нору) |
Висновок. Нора була ким завгодно, тільки не собою. Живучи заради інших, вона не мала власного життя й інтересів | Висновок. Нора починає важкий шлях пошуку власної сутності і власної долі. Вона не знає, куди піде, але вона точно знає, що жити в колишній системі цінностей (в ляльковому домі) вона не хоче. Їй потрібні правда і право на власні рішення |
2.Дати відповіді на запитання (усно)
Чому Нора не зізналася чоловікові, що позичила гроші? Як
вона пояснює це подрузі?Що змусило героїню підробити батьків підпис? Чи можна ви-
правдати її вчинок? Аргументуйте своє ставлення до нього. У який момент Норі вперше відкрилося, що її щасливе життя в «ляльковому домі» під загрозою?Чому, незважаючи на готовність Хельмера примиритися,Нора вирішує залишити сім'ю
Домашнє завдання Письмово розкрити зміст назви драми Г. Ібсена «Ляльковий
дім».
• Як ви оцінюєте вчинок Нори, чи можна її виправдати?
• Якої реакції на лист вона чекає від чоловіка?
• Який вихід знаходить Хельмер у цій ситуації?
• Чому ж так закам’яніла Нора, адже Хельмер простив її?
• Як ви оцінюєте рішення Нори залишити свій дім?
Які права відстоює героїня: жінки чи людини?
• Чи, можливе, на вашу думку, повернення Нори в сім’ю? Якщо так, то за яких умов?
1.Вікторина «Для уважних читачів»(письмово)
- 1Титул де Ґранльє-матері.
- 2Ім’я дочки де Ґранльє
- 3Паризький адвокат, друг родини де Ґранльє.
- 4Ім’я юного графа де Ресто.
- 5Вулиця, на якій мешкає Фанні Мальво
- 6Дівоче прізвище матері графа де Ресто.
- 7У передмісті якого міста народився Ґобсек?
- 8Назва кафе, яке відвідують «друзі» Ґобсека.
- 9Улюблений вислів Ґобсека.
- 2Розглянути елементи сюжету повісті «Ґобсек»У повісті можна виділити три сюжетних лінії: лінію оповідача — адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Гранльє повернути свої статки, відібрані під час революції; лінія родини де Ресто та лінія лихваря Гобсека. Усі вони об’єднані фігурою Гобсека, який відіграє вирішальну роль у долях Дервіля та нещасної родини де Ресто.
- Композиція повісті «Ґобсек»(записати)
- Експозиція — вечір у домі віконтеси де Ґранльє.
- Зав’язка — втручаня у бесіду адвоката Дервіля.
- Розвиток дії — розповідь Дервіля про Ґобсека.
- Кульмінація — монолог Ґобсека про золото.
- Розв’язка — смерть Ґобсека і пом’якшення думки віконтеси щодо графа де Ресто.
- Позасюжетні елементи: «розповідь у розповіді», своєрідне обрамлення, монологи, діалоги, портрети героїв, інтер’єр тощ0
- 3.Записати визначення Оповідання в оповіданні - це коли у творі представлений ще одне оповідання, з допомогою якого автор намагається донести спільну фабулу свого творіння.
- Домашнє завдання:написати висловлювання"Чим є гроші особисто для мене, і яке значення вони мають"
Фанні Мальво | Критерій порівняння | Анастазі де Ресто |
Спільне | ||
Молоді, привабливі жінки; живуть у місті | ||
Відмінне | ||
Міщанка | Соціальний стан | Аристократка |
Винаймає невелику затишну квартиру | Місце проживання | Живе в розкішних апартаментах |
Фанні Мальво | Критерій порівняння | Анастазі де Ресто |
«Мадемуазель Фанні, молода дівчина, вдягнена простенько, але зі смаком парижанки. В неї була граціозна голівка, свіже личко, привітний вигляд: каштанове, гарно зачесане волосся, спускаючись двома круглими начосами на скроні, відтіняло блакитні, чисті, як кришталь, очі. Денне світло, пробиваючись крізь маленькі фіранки на вікнах, м’яко освітлювало її миле личко» | Зовнішність | «Яку ж прекрасну жінку я тут побачив. Поспішаючи, вона накинула на свої голі плечі тільки кашемірову шаль і закуталась нею так, що легко можна було вгадувати її форми. <...> її чорне волосся вибивалося густими кучерями з-під гарненької шовкової хустини, недбало зав’язаної вузлом на голові, як у креолок» |
Скромна, чесна | Ставлення до чоловіків | Зраджує чоловіка, захоплюється іншими |
Рано встає, багато працює | розклад дня | Пізно лягає й пізно встає, займається лише собою |
Цікавість, повага, навіть захоплення | Почуття, які викликали у лихваря | Захоплення красою, презирство через її поведінку |
Ощадлива, знає, якою нелегкою працею вони дістаються | Ставлення до грошей | Марнотратка, не знає справжньої вартості грошей, тому що не докладає жодних зусиль до їхнього заробляння |
Одружена, має гарного чоловіка, щасливу родину | Чого героїні досягли у фіналі твору | Відмовилася від бурхливого світського життя, коханців, цілком присвятила себе дітям |
1.Прочитати і запам'ятати«Зайві люди» — соціально-психологічний тип героїв (протагоністів) російської літератури першої половини XIX ст.
Назва «зайва людина» закріпилося за типом розчарованого російського дворянина після публікації в 1850 році повісті Тургенєва «Щоденник зайвої людини». Найбільш ранні і класичні приклади - Євгеній Онєгін (персонаж) О. С. Пушкіна, Печорін М. Ю. Лермонтова - сягають байронічного героя епохи романтизму, до Рене Шатобріана та Адольфа Б. Констана.
Зайва людина, хоч і належить до вищих класів суспільства, відчужена від дворянського стану, зневажає чиновництво, але, не маючи перспективи іншої самореалізації, зазвичай проводить час за світськими розвагами. Такий стиль життя не в змозі полегшити його нудьгу, що призводить до дуелів, азартних ігор та іншої саморуйнівної поведінки. До типових рис зайвої людини відносяться «душевна втома, глибокий скептицизм, розлад між словом і ділом і, як правило, громадська пасивність».
У М. Ю. Лермонтова | Хронологічна послідовність |
Частина І 1.«Бела» | 1. На шляху з Петербурга на Кавказ Печорін зупиняється в Тамані: «Тамань» |
2. «Максим Максимович» | 2. Після військової експедиції їде на води, зупиняється у Пятигорську, Кисловодську, дуель з Грушницьким: «Княжна Мері» |
3. Передмова до журналу Печоріна | 3. За дуель Печоріна висилають у фортецю: «Бела» |
4. «Тамань» | 4. Печорін на два тижні їде до станиці, де зустрічає Вулича: «Фаталіст» |
Частина ІІ 5. «Княжна Мері» | 5. Через 5 років Печорін полишає військову службу, вирушає до Персії, у Владикавказі зустрічає Максима Максимовича й автора нотаток:«Максим Максимович» |
6. «Фаталіст» | 6. Дорогою з Персії Печорін помирає: передмова до журналу Печоріна |
На голій вершині сосна,
І тихо дрімає, і снігом сипучим,
Як ризою вкрита вона.
І мариться їй, що в далекій пустині,
Де сонце встає золоте,
Одна і сумна на камінні горючім,
Красуючись, пальма росте.
- На дорогу йду я в самотині;
- Крем'яна в тумані путь блищить:
- Тихо. Бога слухає пустиня,
- І зоря з зорею гомонить.
- Небеса прекрасні та безкраї!
- Спить земля в промінні голубім…
- Чом же серце з боллю завмирає?
- Жду чого? Жалію я за чим?
- Мрією не тішусь я пустою,
- Днів не жаль, що більш не розцвітуть.
- Я жадаю волі та спокою!
- Я б хотів забутись і заснуть!
- Та не тим холодним сном могили…
- Я б навік заснути так хотів,
- Щоб живі дрімали в серці сили,
- Щоб у грудях віддих тріпотів;
- Щоб крізь ніч, крізь день ясний для мене
- Про кохання ніжний спів лунав,
- Наді мною темний дуб зелений
- Щоб схилявся й листям розмовляв.
Переклад Максима Рильського
(Ібсен "Ляльковий дім")
1.Опрацювати матеріал ст.144,145 (усно)
2.Виконайте тести (письмово, правильна відповідь 2б.):
1Драма "Ляльковий дім"є а) соціально-психологічна;б) сатирична;
в)п'єса-дискусія
2.Нора позичила грощі,щоб а)урятувати батька;б)урятувати чоловіка;
в)урятувати матір
3.Хто така Фру Лінне а)мати;б)подруга;в)сестра)
4.Напередодні якого свята відбуваються події а)Різдва,б)Пасхи;в)Нового року
5.Який фінал твору а)закритий;б)відкритий) в)зачинений
6.Які символічні образи п'єси а)ялинка, мигдалеве печиво, троянда;
б)ялинка, мигдалеве печиво, "ляльковий дім";в)ялинка, мигдалеве печиво,сон.
02.04Тема Б. Шоу "Пігмаліон"
1.Скласти в зошиті хронологічну таблицю біографії Б.Шоу ст.147-150(письмово)
2.Прочитати п'єсу "Пігмаліон"(перегляд фільмів "Пігмаліон" або "Моя прекрасна леді")
07.04Тема Динаміка образу Елайзи Дулітл
1 .Виконайте тести (письмово, правильна відповідь 2б.):
1) З яким міфом перегукується назва і зміст "Пігмаліона":
а)про Пігмаліона і Галатею;б)про Дедала і Ікара;в) про Персефону.
2) Де й коли вперше зустрічаються головні герої п'єси?:
а) в будинку Гіггінса;б) на базарі;в) На вулиці під час дощу.
3) Чому Елайза приїхала до професора Гіггінса? :
а) продати свої квіти;б)брати приватні уроки;в)прибрати в кімнаті
4) Хто закохався в Елайзу:а) Пікерінг.;б)Фредді; в) Гіггінс.
5)До кого втекла Елайза Дулітл:а)до батька;б)Пікерінга.
в)до пані Гіггінс
6)Що обрала для себе Елайза:а)відкрити власний магазин;
б) вийти заміж ;в)стати вчителем правильної вимови.
2.Розмістіть у правильній послідовності сходинки
духовного зростання Елайзи (письмово):
Викликає повагу, кокні, духовно зростає, старанно вчиться,
захищає свою гідність, продає квіти
09.04 Тема Ідея "одухотворення" людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови(Б. Шоу "Пігмаліон")
1.Розглянути таблицю(усно)
Професор Гіггінс
|
Пігмаліон
|
■ Навчав Елізу правильної вимови, допоміг зрозуміти світ мистецтва;
■ Еліза майже нічого не змінила в поглядах професора, а він незбирався змінюватися сам;
■ він не почувався відповідальним за долю Елізи, його захоплюваливищі ідеї, результат експерименту
|
■ Створив Галатею та закохався в неї;
■ Галатея змінила Пігмаліона, її краса розбудила в його душі кохання;
■ почувався відповідальним за створену ним красу
|
Висновок. Твір «Пігмаліон» Дж. Б. Шоу — не про кохання, а про силу творчості, про духовне пробудження людини під впливом мистецтва, про можливість здобуття особистістю внутрішньої краси та свободи
|
Коли та в чому зміст п’єси й міфу не збігаються?
Чому сучасна Галатея не задоволена результатами експерименту?На вашу думку, чого прагне Еліза?Кохання між головними героями твору Шоу не спалахує. Чому складається враження, ніби сам автор проти щасливої розв’язки?
3Дати відповіді на запитання( письмово)Дж. Б. Шоу говорив: «Кожна з моїх п’єс — це послання до людства». Яке послання до людства має п’єса «Пігмаліон»?
14.04 Тема РМ Складання анкети головного героя
1.За зразком скласти анкету образу Елайзи (письмово)
(Б. Шоу "Пігмаліон")
Анкета літературного героя
1.Знайомство з героєм (хто? звідки? якого роду? чим займається?).
3. Портрет героя ( відповідність його внутрішньому світу).
4. Характер персонажа (у розвитку чи епізодично).
5 Соціальне значення героя.
6. Проблеми, які порушує автор через цей образ, їх актуальність.
7. Психологія характеру ( духовне багатство, моральна краса чи потворність).
8. Місце і роль персонажа в сюжеті. Як пов'язаний з іншими героями ( кармічним (життєвим), емоційним, духовним зв'язком)?
9. Мова як засіб самовираження героя.
10. Ставлення до нього автора й інших дійових осіб.
11. Моє сприйняття героя, над чим змусив замислитись.
16.04 РМ Твір на одну з тем
1.Завдання :написати у зошит твір на одну з тем(2-2.5 сторінки)
а)Чи було справжнє кохання у сім'ї Хельмера?(Ібсен "Ляльковий дім")
б)Значення мови й культури в житті людини(Б. Шоу "Пігмаліон")
21.04. Тема Ш.Алейхем "Тев'є -молочар"1.Скласти в зошиті хронологічну таблицю біографії Ш.Алейхема ст.158,159(письмово)
2.Прочитати або прослухати аудіокнигу"Тев'є -молочар"( або перегляд фільму "Скрипаль на даху"), знати зміст
23.04. Тема Позакласне читання Сігел "Історія одного кохання"
1. Переглянути презентацію за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-erik-sigel-istoriya-odnogo-kohannya-174371.html
2.Прослухати аудіокнигу Сігел "Історія одного кохання"
28.04. Тема Ш.Алейхем "Тев'є -молочар". Образна система твору
1 .Виконайте тести (письмово, правильна відповідь 2б.):1)Від чийого імені йде розповідь?:а)автора,б)Тев’є;в)Голди
2)Як Тев’є заробляв гроші, коли був бідним?: а)возив людей до Єгупця,
б)працював на будівництві;в)возив колоди з лісу на вокзал;
3)Кого зустрів у лісі Тев’є?: а)двох жінок;б)ведмедя;в)старця
4)Хто були ті жінки?:а) дружина і мати багатія;б)селянки,в)мандрівниці
5)Яку винагороду попросив Тев’є за свою допомогу?:а)карбованця;б)троячку;в)два карбованці
6)Що придбали на отримані гроші Тев’є з дружиною?:
а) пару коней; б)давали в борг під відсотки,в)корову
2.Розглянути таблиці (усно)
Висловлювання
|
Риси характеру
|
«Що таке єврей і неєврей?.. І чому Господь бог створив євреїв і неєвреїв?.. А коли господь бог уже створив євреїв і неєвреїв, чому вони такі відокремлені одне він одного, чому ненавидять одне одного?»
|
Схильність до аналізування, філософських роздумів
|
««Суєта суєт» — не в грошах щастя. Сьогодні так, завтра інак, аби живі були»
|
Розуміння справжніх цінностей у житті людини
|
«У нього дуже порядний батько, а дід... був неабиякою людиною, дні і ночі сидів над книгами, дарма що сліпий, і вивчав Тору»
|
Поважає вченість, порядність; цінує родинні зв’язки
|
«Гроші, братику, треба... заробити кривавим потом, мозолі натерти!»
|
Чесний, розуміє, що тільки наполегливою працею можна здобути добробут
|
Висловлювання
|
Риси характеру
|
«Розум і каяття — ці дві речі завжди приходять занадто пізно»
|
Мудрий, розуміє свої помилки, самокритичний, картає себе за довірливість і прагнення «легкого хліба»
|
«Головне — людина, тобто щоб людина була людиною»
|
Гуманіст
|
«Дурниці... їсти, хіба це головне? Багатій не їсть червінців, а бідняк не їсть камінців»
|
розуміє значення духовності
|
«Де сказано, що я повинен жили з себе висотувати, щоб заробити на рідкий крупник, на куліш з картоплею, а вони, оті єгупецькі багатії, мають розкошувати на дачах, за холодну воду не беручись, об’їдатися смаженими качками, смачними книшами, млинцями й вергунами? Хіба я не така ж людина, як вони?»
|
Має почуття справедливості
|
«Що це за балачки: вони дали одне одному слово, що поберуться?»
|
Дещо консервативний, дотримується традицій минувшини, коли батьки вирішували долю дорослих доньок; не розуміє, як це молоді самі дійшли згоди
|
«Ось послухайте, як Тев’є викручується зі скрутного становища»
|
Кмітливий і хитрий, не хоче засмучувати дружину, тому придумує сон про те, що предки самі назвали нареченого для Цейтл
|
Тев’є
|
Працьовитий, комунікабельний, глибоко віруюча людина, любить з будь-якого приводу цитувати Святе Письмо, філософ, має почуття гумору, мудрий, вміє прощати, щиро вболіває за долю своїх дітей
|
Автор (Шолом-Алейхем.)
|
Мудрий, співчутливий, спостережливий, має почуття гумору Другорядні герої
|
Голда
|
Турботлива, любляча, вважає за щастя заможне життя, а не шлюб у любові; дуже релігійна, тому не може простити Хаві її зраду вірі. Голда помирає, так і не змирившись із загибеллю Шпринці
|
Цейтл
|
Відмовляє заможному залицяльникові, не хоче багатства: вона готова їсти раз на три дні, але вийти за коханого. Жінка щаслива з чоловіком, хоча живуть вони злиденно. Після смерті чоловіка Цейтл разом з дітьми повертається до батька
|
Годл
|
Закохалася у бідного студента, що навчав грамоти дітей Тев’є. Молоді справляють тихе весілля, після чого Перчик відразу їде. Незабаром і Годл вирушає за чоловіком: він перебуває на засланні за революційну діяльність
|
Хава
|
Хава закохалася в представника іншої віри. Батько попереджає доньку, щоб вона трималася від православного писаря подалі, адже у Священному Писанні сказано, що кожен повинен шукати собі рівню. Хава не згодна: люди самі поділили себе на євреїв і неєвреїв, багатих і жебраків. Заради коханого Хава змінює віру
|
Шпринця
|
Шпринця закохується у сина багатої вдови Арончика. Рідні хлопця роблять все, щоб розлучити молодих, підштовхнувши нещасну дівчину до самогубства
|
Бейлка
|
П’ята, найкрасивіша, дочка Тев’є, вибирає багатого жениха, підрядника, хоча не любить його. Тев’є намагається відмовити дочку виходити заміж за розрахунком, але Бейлка каже, що зараз інші часи і треба думати про себе. Проте дівчина дуже нещаслива у шлюбі, ллє сльози й до, і після весілля
|
30.04. Тема Народний гумор. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно Ш.Алейхем "Тев'є -молочар"
1.ПОВТОРИМО "Засоби комічного"(записати в зошит)
Гумор — інтелектуальна здатність вбачати в предметах смішне, властивість відчуттів викликати сміх, надавати розвагу
Іро́нія (дав. -гр. είρωνεία — лукавство, глузування, прихований гумор) — художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення.
Сатира — гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, а то й гнівним засудженням вад і негативних явищ у різних ділянках індивідуального, суспільного й політичного життя
Парадокс - думка, судження, що має різкі розбіжності зі звичайним, загальноприйнятим і суперечить (іноді тільки на перший погляд) тверезому глуздові.)
2.Розглянути таблицю з висловлюваннями Тев'є
Цитати
|
Засоби комічного
|
«Коли є що їсти, то їси, а коли нічого їсти, то закушуєш губою і лягаєш спати голодний»
|
Іронія
|
«А не доживуть вони... ті багаті, щоб я з ними рівнявся. Хай їм грець!»
|
Сатира
|
«Не ликом шитий, тягти за язика, наче лизь злизав, велике цабе, пуп землі»
|
Гумор
|
Цитати
|
Засіб комічного
|
а) «Аж гульк — не знати, звідки воно береться, — щастя насувається з усіх боків»
|
1) Сатира
|
б) «Якщо кожна дитина варта, як моя Голда хоче мене переконати, мільйон, то я найбагатший від найбагатшого єгупецького багатія»
|
2) Іронія
|
в) «Ви не переживайте, у мене ваша корова і доїтеметься, і молоко даватиме»
|
3) Парадокс
|
г) «...Вона (як уявляв собі жінку Тев’є, коли раптом розбагатіє) набула зовсім іншого вигляду, багатійки з подвійним підборіддям і з разком перлів на шиї; вона пиндючиться і лає покоївок на всі заставки»
|
4) Гумор
|
3.Ознайомитися за підручником, ст. 163"Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно"
ЦЕ ЦІКАВО
П’єса Григорія Горіна «Поминальна молитва» за творами Шолом-Алейхема за часів СРСР була візитівкою Московського театру Ленком. Роль Тев’є в цій п’єсі виконували Євген Леонов і Михайло Ульянов у Ленкомі, Богдан Ступка — у Театрі імені Івана Франка у Києві.
Постановка вистави «Тев’є-тевель» за п’єсою Г. Горіна «Поминальна молитва» Національним академічним драматичним театром імені Івана Франка з Богданом Ступкою у ролі Тев’є з грудня 1989-го до 2012 р. викликала захват глядачів (після смерті виконавця головної ролі Б. С. Ступки у театрі пропонують відеопоказ цієї вистави).
05.05. Тема Розвиток мовлення за твором "Тев'є -молочар" Ш.Алейхема
07.05. Тема Контрольна робота
Нові тенденції у драматургії кінця ХІХ - початку ХХ ст. Література ХХ-ХХІ ст.Життя, історія, культура (Ібсен, Шоу, Шолом Алейхем)
Ів (дівчата)
б) соціально-психологічна драма;в) соціально-психологічна трагедія.
1.Елайза
|
А «
Підстаркуватий, але ще при здоров’ї сміттяр, весь убраний, як і годиться
чоловікові його фаху, з капелюхом на голові, широкі криси якого ззаду
покривають шию і плечі».
|
2. Пікерінг
|
Б «Кидає у воду жменю пахучих солей і ще додає пригорщу гірчиці. Тоді бере
величезну щітку з ручкою і щедро намилює її круглим шматком пахучого мила».
|
3.Гіггінс
|
В «…ви — поліцайський
навушник, пане!».
|
4. Пірс
|
Г Симпатичний тип
старого військового — забігає під портик і закриває парасолю, з якої скрапує
вода.
|
Д «На голові у неї матроський брилик із чорної соломки, який
чимало назбирав лондонської пилюки та кіптяви й навряд чи коли чистився».
|
5.У цитаті з повісті Шолом-Алейхема «Тев’є-молочар»: ««Звідки ти родом — чи з наших, чи, може, з Литви?» — «Рід мій походить від Адама, а сам я,— каже він,— тутешній, ви мене знаєте»» використано такі засоби комічного:
а) гумор; б) сатира;в) гротеск; г) сарказм.
Дайте розгорнуті відповіді на запитання (кожна правильна відповідь оцінюється в 2б.).
7.Схарактеризуйте образ, на вибір, із вивчених творів Ібсена, Шоу, Шолом Алейхема, висловіть своє ставлення
8.Творче завдання (3 бали).Напишіть есе на одну із тем:
2.Хто така Фру Лінне а)мати;б)подруга;в)сестра)
1.Генрік
Ібсен
|
А Шотландія
|
2.Антон
Чехов
|
Б Ірландія
|
3.Бернард
Шоу
|
В Росія
|
4.Володимир
Винниченко
|
Г Норвегія
|
Д Україна
|
а)про Пігмаліона і Галатею;б)про Дедала і Ікара;в) про Персефону.
5.Між основих проблем, які порушено у повісті Шолом-Алейхема «Тев’є-молочар», немає проблем:а) філософських;б) етичних;в) екологічних;г) історичної долі єврейського народу.
Дайте розгорнуті відповіді на запитання (кожна правильна відповідь оцінюється в 2б
6.Чи можна назвати п’єсу Б .Шоу «Пігмаліон» ліричною комедією»?
7.Схарактеризуйте образ, на вибір, із вивчених творів Ібсена, Шоу, Шолом Алейхема, висловіть своє ставлення
в)«Філософські й етичні проблеми у творі Шолом-Алейхема «Тев’є-молочар»»;
12 .05. Тема Бредбері "451 за Фаренгейтом"
1.Переглянути презентацію Бредбері за посиланнямhttps://vseosvita.ua/library/prezentacia-rej-bredberi-najkrasij-amerikanskij-pismennik-fantast-hh-stolitta-230237.html
.2.Прочитати або прослухати аудіокнигу Бредбері "451 за Фаренгейтом"або переглянути фільм "451 за Фаренгейтом"(2018 р)
14 .05. Тема Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору( Бредбері "451 за Фаренгейтом")
1.Записати
Cловникова робота Цивілізація — розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою. Культура — усі матеріальні й духовні цінності, створені розумовою та фізичною працею. Абсурд — безглуздя. Крах – катастрофа.
2.Дати відповіді(усно) Поясніть сенс назви роману. Скільки частин у романі, їх назви? Який епіграф вибрав Бредбері до свого роману? Згадайте твори інших авторів, створені в цьому жанрі. Чим пишається Монтег на початку роману? Чому, на думку Клариси, Монтег не схожий на інших пожежників? Що змінилося в характері та почуттях Монтега після зустрічі з Кларисою? Про яку допущену кимось помилку думає Монтег під час роботи в 3-поверховому будинку в старій частині міста?Скільки років Монтег працював пожежником? Чому Монтег став пожежним? Чим допоміг Монтегу професор Фабер? Як закінчується фраза про щасливих людей, яку виголосив брандмейстер Бітті, який прийшов провідати хворого Монтега: «Набивайте людям голови цифрами .. нешкідливими фактами .. їм буде здаватися, що вони дуже освічені, що вони рухаються вперед, хоча насправді ...» ? Вам не здається, що вираз «майбутнє по Бредбері настає» - страшно?
3.Асоціації:дібрати до слова «щастя» п’ять характеристик (усно)
19 .05. Тема Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту в тотальному суспільстві ( Бредбері "451 за Фаренгейтом")
1.“Кольорова гамма” 1. Якими художніми засобами користується автор, змальовуючи світ майбутнього? 2. Які кольори ви могли б використати, якби були художником? Чому? Як змінюються органи світосприйняття у людини майбутнього? Чи подобається вам таке майбутнє?Досить неприваблива картина? Чому ж вона така ? Хто винен у цьому? Хто виправить це?
2.Дати відповіді на запитання (усно)
Чи згодні ви з висловлюванням Ж. А. Пуанкаре, французького математика й філософа: «Уся міцність цивілізації залежить від Науки та Мистецтва»? Свою думку обґрунтуйте.
3.Скласти ланцюжк еволюції особистості (схема, малюнок, табличка тощо)
1.Переглянути презентвцію за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-1-za-tvorom-garper-li-ubiti-peresmishnika-9109.html
2.Переглянути фільм "Убити пересмішника"(1962р.)
26.05.Тема Узагальнення та систематизація навчального матеріалу
1.Давайте пригадаємо (усно)
Письменник
|
Країна
|
а) Джонатан Свіфт
|
1) Іспанія
|
б) Генріх Гейне
|
2) США
|
в) Генрік Ібсен
|
3) Англія
|
г) Рей Дуглас Бредбері
|
4) Німеччина
|
5) Норвегія
|
Назва твору
|
Автор
|
а) «Вільшаний король»
|
1) М. Лермонтов
|
б) «До радості»
|
2)Дж. Байрон
|
в) «Мазепа»
|
3) О. Пушкін
|
г) «Я пам’ятник собі поставив незотлінний...»
|
4) Й. В. Ґете
|
5) Й. К. Ф. Шиллер
|
Твір
|
Жанр
|
а) «До радості»
|
1) повість
|
б) «Мандри Лемюеля Гуллівера»
|
2) комедія
|
в) «Ревізор»
|
3) ода
|
г) «Гобсек»
|
4) роман
|
5) новела
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий