1.Вікторина за романом (усно)
Як ви розумієте фінальну фразу книжки, що її виголошує Смерть: «Мене переслідують люди»?
Чи можна стверджувати, що справжніми героями роману «Крадійка книжок» є Роза і Ганс Губерманни? Як їх характеризує оповідач? Чому стосовно них слова «Мама» і «Тато» пишуться з великої літери?
Губерманни живуть за адресою: Небесна вулиця, 33. У чому полягає символізм назви?
а) презентацію"Книга, без якої я не уявляю свого життя" ;
б) колаж "Книга, без якої я не уявляю свого життя" ;
в) есе"Книга, без якої я не уявляю свого життя"
Домашнє завдання:продовжити речення (письмово)
Актуальнісь роману зараз в тому.........
Мені було важко зрозуміти......
Мені було легко зрозуміти......
Мене вразило.......
1.Переглянути презентацію за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-markus-zuzak-kradiyka-knizhok-169140.html або прочитати ст.222-227
2.Цікаво знати...
Література другої половини ХХ-початку ХХІ ст. Сучасна література в юнацькому читанні
Ів (дівчата)
Тест ( правильна відповідь1б.)
1.Хронологічні межі постмодернізму умовно визначають:а)початком XX - початком XXI ст.;б)кінцем XX - початком XXI ст.; в) кінцем XIX - початком XX ст.
2.Проза Милорада Павича належить до а) класицизм;б)постмодернізм.в) реалізм;
3.Представники "театру абсурду":а) Йонеско, С.Беккет;б)В.Биков, А.Ахматова ;в) Г.Ібсен, Б. Шоу
Дати відповіді на запитання (2б. правильна відповідь)
4. Що допомагає герою Беранже драми Йонеско «НОСОРОГИ» вистояти?
5.Розкрийте роль спогадів Бекира у творі Т.Халілова "До останнього подиху"
6.Яке враження справив на вас прочитаний роман? Що зачепило найбільше? (Д.М. Грін "Провина зірок").
7.Обгрунтуйте власну думку щодо вислову:море,як і життя, не прощає легковажності й помилок.Які помилки не прощає життя?(3б.)
ІІ в.(хлопці)
Тест ( правильна відповідь1б.)
1.Риси не притаманні постмодернізму:а) інтертекстуальність;б) "віртуальний історизм";в іронічність та пародійність);г)алегоричність
3.У творі М. Павича "Скляний равлик" пан Давид Сенмут - це:а)архітектор;б)юрист; в)лікар; г) професор.
Дати відповіді на запитання (2б. правильна відповідь)
4. Чому драма Йонеско називається «НОСОРОГИ»?
5.Які життєві випробування судилися герою Т.Халілова "До останнього подиху"? Назвіть моральні проблеми, пов’язані з його образом.
6.Доведіть, що хворі підлітки не здалися, а продовжували жити, дружити, (Д.М. Грін "Провина зірок").
7. Обгрунтуйте власну думку щодо вислову:море,як і життя, не прощає легковажності й помилок.Які помилки не прощає життя?(3б.)
Екзистенціалізм (існування) - філософський напрям ХХ ст., що досліджує людину, яка здатна до вибору власної долі
2.Дати відповіді на запитання (усно)
Чому автор подає розвиток подій у творі від імені героїні Хейзел Ланкастер?
Які проблеми порушує автор? Чи є вони актуальними для сучасної молоді?
3.Записати в зошит
Риси характеру Огастуса:.........
Риси характеру Хейзел:..............

Домашнє завдання:знати зміст твору (подивитися фільм "Провина зірок" або прослухати аудіокнигу https://www.youtube.com/watch?v=Y_tl1LmBnxA
1.Наведіть приклади з історії щодо понять (письмово) :"геноцид народу", "окупація"
2.Закінчити речення (письмово, правильна відповідь 1,5 б)
1)Головного героя звали.....2)Його родину депортували з.....3)Головному герою вдалося зберегти людські якості...4)Старий знесилений батько з нетерпінням чекає.......5)Еміне -це...
6)На Батьківщину головний герой повертається з......7)Герої покуштували плоди.....8)Коли підійшли до джерела, то побачили, що.....
Бекир Сантьяго
Спільне
Вік, смерть дружини..................
Відмінне
Мав сина...... Мав учня Маноліно ......
Т.Халілов "До останнього подиху"
1.Ст.200-202 опрацювати (усно)
2.Прочитати "До останнього подиху"ст.204-221, знати зміст
1.Переглянути презентацію за посиланням Г.Г. Маркес http://www.myshared.ru/slide/1244782/
Завдання:написати в зошит твір на одну з тем
а) Як протистояти зносороженню, змасовленню, а відтак - злу ;
б)Подивіться навколо: нещастя, ненависть, люди говорять, але не розуміють
один одного

Перше перехрестя | |
1. Панна Хатчепсут 2. Пан Давид Сенмут, архітектор | 1. Пан Давид Сенмут, архітектор 2. Панна Хатчепсут |
Центральна клавіша 3. Дочка, яка могла зватисяНіферуре | |
Друге перехрестя | |
4. Декоративна свічка 5. Запальничка | 4. Запальничка 5. Декоративна свічка |
Центом (латин, cento — одяг або ковдра з різнокольорових шматочків) — літературний твір (частіше — вірш), складений з уривків інших творів. Був особливо популярним у добу бароко.
Частіш (пастіччо) (італ. pasticco) — літературний або музичний твір, що складається з фрагментів, запозичених із різних творів.
Колаж (фр. collage - букв, наклеювання) — прийом в образотворчому мистецтві, за яким на певну основу наклеюють фотографії, різні матеріали, що різняться кольором і фактурою
3.Переглянути біографію Павича https://www.youtube.com/watch?v=fl2fMNafXao
Домашнє завдання:знати основні відомості про Павича та визначення, записані в зошиті
Ботар — людина, яка все заперечувала, скептик, який ні у що не вірив. Але такий скептицизм — це не наслідок переконань, а зручна життєва позиція: не втручатися, не замислюватися над життєвими явищами. Зіткнувшись із негативним явищем, усвідомивши небезпеку, такі люди намагаються в усьому звинуватити інших.
Пані Беф — прояв сліпої віри у того, кого любить.
Логік — демагог у первісному, оголеному вигляді; його вислів «усі коти смертні. Сократ смертний. Отже, Сократ кіт» — став формулою будь-якої демагогії.
Дезі — приклад людини, яка не встояла перед силою, натиском та певною мірою привабливістю явища, що стало масовим. Маючи здорові моральні задатки, Дезі все ж занадто практична, переоцінює роль сили. Дезі образила пана Папільйона, спричинила пригнічений стан таємно закоханого у неї Дудара, прискоривши їхнє перетворення на носорогів.
Беранже — мав тверді моральні принципи, які для нього безсумнівні, яким вірив, нехай навіть інтуїтивно, керуючись не теорією, а життєвою практикою. Герой мав ясний розум, не захаращений схоластикою, відірваною від реальності. Він не боявся міркувати і висловлювати думки, які не збігалися з думками пересічних людей, тобто мав вільне й незалежне мислення. Усе це зробило його індивідуальністю, хоча й давалося героєві дуже нелегко.
«Театр абсурду» (або «драма абсурду») — це сукупність явищ театрального авангарду другої половини XX ст. Сформувався у Франції в 1950-1960-і роки, вплинувши певною мірою на розвиток європейської та американської літератури другої половини XX ст.Термін «театр абсурду» увів англійський літературознавець М. Есслін в однойменній монографії (1961).
Домашнє завдання: відповіді на запитання 7-9, ст175(усно)
Селище—алегорія людського суспільства, тому воно не має назви. У центрі –ангел. Він—совість людства-- відкритий для всіх, але всі сприймають його однобоко.
Діти—це майбутнє. Воно може бути жорстоким або добрим, залежно від того, якими виростуть діти. Людство хворіє на зло, яке може знищити все світле. Нехтуючи духовним людство втрачає ангелів.
Сльози на очах янгола – відчайдушний біль за деградоване людство, розуміння своєї безпорадності і тлінному суспільстві, яке втратило духовні орієнтири.
Страждання , муки дідугана з крилами – бажання янгола через фізичний чи моральний біль наблизити світ до очищення.
Хворе серце – «оголені нерви» болісно сприймають дійсність.
Свіжий вітер, промені сонця – віра в нові сили, які принесуть перебудову в суспільстві.
Грати на вікнах, щоб не залітали янголи, -підтвердження того, що людство живе у в’язниці матеріальних благ, воно байдуже до чужого горя, духовний злет вважає непотрібним.
4.Записатив зошит Ідея твору – ідея духовного зцілення людства з допомогою вічних божих істин, які приносять на землю янголи.
Коли човен старого пристає до берега, від риби залишається лише кістяк. Знесилений старий повертається у свою бідну хатину.Проте повість має глибокий символічний зміст. Назва твору викликає в читача певні асоціації, натякає на головні проблеми: людина і природа, смертне і вічне, потворне і прекрасне тощо. Сполучник “і” (“Старий і море”) об’єднує і разом з тим протиставляє ці поняття.Старий символізує людський досвід і разом із тим його обмеженість. Поруч із старим рибалкою автор змальовує маленького хлопчика, який вчиться, переймає досвід у старого. Та коли рибальська вдача покидає героя, батьки забороняють хлопчикові виходити з ним у морс. У двобої з рибою старому дуже погрібна допомога, і він жалкує, що поруч нема хлопчика. Та розуміє, що це закономірно.
Старість, думає він, не повинна бути самотня, та це неминуче.Тема самотності людини розкривається автором у символічних картинах вутлого човника на тлі безмежного океану, що символізує вічність і непереборну природну силу. Старий переміг рибу, але океан не віддав йому здобичі. Хемінгуей упевнений, що людину можна знищити, але неможливо перемогти.
Старий довів свою здатність протистояти природі, він витримав найтяжче у своєму житті випробування. Незважаючи на самотність, він думав про людей (спогади про хлопчика, розмови про видатного бейсболіста, про спортивні новини підтримують його в момент, коли сили майже покинули).
У фіналі повісті Хемінгуей торкається також теми непорозуміння між людьми. Він зображує групу туристів, які вражені тільки розмірами кістяка риби і зовсім не розуміють трагедії старого, про яку намагається розповісти їм один із героїв.
Домашнє завдання:заповнити пропуски словами(по одному слову), які на ваш пргляд відповідають змісту висловлювання (письмово)
Будь дужим, навіть...., умій відповісти ударом на удар. Не сподівайся ні від кого..... , не ремствуй – мовчи, бо найнебезпечніше показати себе невпевненим і..... , тоді тебе почнуть зневажати і перестануть боятися. Не піддавайся почуттям: краще....... ніж душевна розхристаність, краще самотність, ніж беззахисність… Але будь і мужній, чесний, справедливий. Не нападай, а.... .Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не даси іншим зруйнувати твою ....., твою людську гідність – те єдине, що в тебе залишилось, без чого неможливо, та й немає .....життя
Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням.
Притча – це повчальний алегоричний твір, орієнтований на доведення життєвих цінностей.
Повість-притча – це твір, який поєднує в собі ознаки обох жанрів: і повісті, і притчі.
1. | Відтворення екзистенційної «межової» або «екстремальної» ситуації, за умов якої людина проходить головне моральне випробування. |
2. | Наявність «героя кодексу», який виявляє мужність і стійкість перед ворожими силами, бореться зі «злою долею» й при цьому діє за «правилами гри», що передбачають збереження честі, гідності, здатності до дружби та любові.. |
3. | Маніфестація своєрідного культу моральної сили, яка спрямована всередину особистості й слугує її утвердженню. |
4. | Змалювання ситуації внутрішньої перемоги людини навіть за умови зовнішньої її поразки. |
5. | Заміна «опису» показом. |
6. | Широке використання лейтмотивів. |
7. | Поєднання «документалістських» принципів оповіді з багатим емоційним та психологічним підтекстом. |
1931
року В. Підмогильний переїхав до Харкова, очевидно, сподіваючись на кращі
можливості для публікації своїх творів й розраховуючи на свій зростаючий
авторитет перекладача. І справді, у Харкові він працює у видавництві «ЛіМ», а згодом
отримує посаду консультанта з іноземної літератури при видавництві «Рух».
Письменник
відомий як блискучий перекладач з французької творів Вольтера, Д.Дідро, В.
Гюго, О. Бальзака, А. Доде. Гі де Мопассана, П. Меріме, А. Франса. Безперечно,
знання кращих здобутків європейського письменства не могло не вплинути на
формування літературно-естетичних уподобань прозаїка, його творчого кредо,
стилю, поетики творів. Упродовж 1931-1934 років з оригінальної творчості йому
вдалося видати лише одне оповідання «З життя будинку». Тож Підмогильний
зосередився на перекладацькій діяльності: опублікував двотомник творів Дені
Дідро, трактат Клода Адріана Гельвеція «Про людину», був одним з організаторів
і перекладачів видання 15-томника Оноре де Бальзака та 25-томника Анатоля
Франса.
Художній час і простір — час і простір, змодельовані автором, недостовірні. Художній простір необов’язково відповідає реальному. Художній час, на відміну від реального, може забігати наперед або сягати в минуле.
Три людські виміри розкриття особливостей образів:
- творча праця;
- дружба;
- кохання
- Метод написання: прийом ретроспекції: про минуле, але з висоти майбутнього
- Символіка твору: корабель – образ держави; робота над будівництвом вітрильника – поривання людини до гармонії із собою, світом; стародавні креслення для справжнього корабля – програма духовного відродження українців для власного шляху розвитку
Художні деталі: штормовий вітер, берег, морські простори, якір
Постскриптум: у романі утверджується романтика вітаїзму, непереможне життєлюбство, яке наснажувало багатьох митців 20-х рр. XX століття. Ю. Яновський опоетизував вільне творче начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це символізує будівництво вітрильника).
3.Про море та місто (розглянути)
Море у часі і просторі Місто у часі і просторі
настирливість цемент, асфальт, машини
кожна дорога нова клітка зоологічного саду
і кожне місце — дорога пам’ятник французькому
солодка млость ефіру герцогові
морська диявольщина рівні вулиці
заобрійна синь будинки
розпутна красива жінка готелі
чорне страшне море бульвари
безодня води й гніву трамваї
натура зрадлива, зовуча й сувора тротуари з квадратових
вільне море плит чорного каменю
пустельний степ одного обарвлення завулки, що ведуть на
й одного запаху набережну
кінофабрика
4.Морально-етичне гроно роману
молодість життя романтика творчість
мелодія самотності «Майстер корабля» честь ностальгія
любов до брата культура нації досвідченість Людина й совість
творчий труд любов дружба, чистота милосердя радість
Домашнє завдання:оберіть 2-3 твердження, які взято з роману і розтлумачте своє розуміння їх змісту(письмово)
1)Жаль – недостойне почуття, воно зневажає того, кого ми жаліємо.
2)Треба не губити напрямку, бачити попереду верхів’я гори й іти крізь хащі.
3)Неси мене, часе, назад.
4)Мені хочеться переплисти для неї океан і море
Так автор описує: а)Стеллу, б)Тайях,в)Ганку, г)Полю
В особі мудрого, натхненного й усезнаючого Професора помітні риси художника Василя Кричевського, якого запросили на Одеську кіностудію як консультанта для постановок фільмів на історичні теми. У спогадах М. Бажана читаємо: «Старий майстер знав багато. Своїми знаннями він не хизувався, а охоче ділився, ставши незаперечним художнім авторитетом для всіх кінематографістів, особливо ж для двох людей — для Довженка, загалом не схильного підкорятися у мистецтві іншим авторитетам, і для Яновського. Юрій дуже любив і шанував свого Професора, прислухався до його суджень, вчився в нього». До речі, обкладинку до першого видання «Майстра корабля» виконав В. Кричевський. На ній було зображено вітрильник, який ніби летить над морем і нагадує своїми контурами жіноче обличчя східного типу — героїні твору балерини Тайах. Це дивне ім’я Ю. Яновський запозичив з історії стародавнього Єгипту: так звали матір фараона Ехнатона, свекруху знаменитої Нефертіті. Тайах, ніжна, чарівна, граціозна та одухотворена в танці, загадкова й таємнича в буденному житті, схожа на артистку Іту Пензо, яка гастролювала в Одеському оперному театрі в середині 20-х років, зокрема танцювала в балеті С. Василенка «Йосиф Прекрасний». Ю. Яновський та О. Довженко захопилися її майстерністю, про що згадує у спогадах і М. Бажан: «… відчули, що їхні серця б’ються особливо тривожно і гаряче, коли, овіяна східними переливами музики, на сцені вигинається і кружляє жагуча, чарівна, струнка Тайах». Про це ж говорить у своїх мемуарах і Т. Стах, письменниця й перекладачка: «Пізніше Юрій Іванович казав, що він байдужий до балету, але тоді видно було по ньому, як йому все подобається: і музика Глієра, і танці, а Іта Пензо зі своєю чарівною усмішкою і поглядом неуважно-примружених, ледь витягнутих по-японському очей під русим, низько спущеним на чоло волоссям просто-таки полонила його». Привабивши Ю. Яновського своєю «загадковістю», згодом вона стала прообразом красуні Тайах у його романі «Майстер корабля». Білоголова, стрижена, довгонога, «стримана й холодна взагалі, а коли сміється — робиться близькою», — такою змальовано Тайах на сторінках роману.
Прототипом Директора став матрос Павло Нечеса, бурхливі віхи життя якого лягли в дивовижну передісторію керівника кінофабрики. У творі знаходимо й іронічно-жартівливий автопортрет самого Ю. Яновського, автора й оповідача, за сюжетом — новоприбулого редактора Одеської кінофабрики: «Уявіть собі юнака — невисокого й стрункого, з сірими очима й енергійним ротом, погляд насмішкуватий і впертий, руки, що люблять доторкнутись до забороненого й відчути приємність там, де страшно». У спогадах М. Бажан застерігає читача від бажання ототожнювати життєві реалії з художнім домислом, пишучи зокрема: «Знаю, що зображена в романі любов То-Ма-Кі і Сева до Тайах не протокольно точний запис. Справжні події та почуття підхопив та підніс до баладних романтичних висот порив молодого Юриного серця».
Реальні люди і події, переосмислені згідно з авторським задумом, дали змогу Ю. Яновському створити яскраві образи української творчої інтелігенції, її молодшої генерації. Кожен з них може сказати про себе словами То-Ма-Кі: «… B мене одна наречена, наречена з колиски, про яку я думав, мабуть, і тоді, коли не вмів ще говорити. Наречена, що для неї я жив ціле життя, їй присвятив сталеву шпагу й за неї підставляв під мечі важкий щит… Для неї я був сміливий і впертий, заради неї я хотів бути в першій лаві бійців — бійців за її розквітання. Для неї я полюбив море, поставив на гербі якір, що його приймають усі моря світу, і колишеться над ним могутній корабель. Культура нації — звуть її».
Домашнє завдання: дати відповідь на запитання: чи міг би здобути популярність фільм за твором Ю. Яновського(за кількістю підписників, переглядів у соцмережі).Відповідь обгрунтуйте.(письмово)
«Майстер корабля» — роман мариністичний,перший любовний роман Ю. Яновського про трикутник почувань, який поєднав три молодих і красивих життя, де жайворонок дзвенів з високості для двох закоханих сердець, але звив сімейне гніздечко для третього.Твір побачив світ 1927 року і по праву вважається автобіографічним. Роман «народився, як і слід було чекати, далеко од моря. Його було написано тоді, коли автор, бувши звичаєм одважний і холодного серця, одразу якось уздрів, що молодість його не вічна». У 30-ті звинувачений критиками у відриві від дійсності, сьогодні «Майстер корабля» здобув репутацію «надто особистого», «зашифрованого своєрідним кодом лірики».Сюжет твору новий для тогочасної української літератури: режисер Сев знімає фільм про матроса Богдана. Для зйомок будується справжній вітрильник, на якому потім плаватимуть учні мореход-ної школи. Дуже органічно вплетені в роман нотатки синів героя, листи його коханої — балерини Тайях, розповіді матроса Богдана й роздуми самого мемуариста. Авторська (а також читацька) уява мандрує слідом за дією, що відбувається (реально або в споминах) то в Місті (тобто Одесі), то в Італії, на острові Ява, в Румунії. Зовнішній сюжет час від часу переходить у сюжет внутрішній (що стосується емоційних переживань героїв) і навпаки.Композиція: оповідь ведеться переважно у формі ліричної сповіді — мемуарів сімдесятирічного То-Ма-Кі. Йдеться про минуле, але з висоти майбутнього — із 70-х pp. XX ст. Ця оповідь переривається вставними «історіями» з життя інших героїв, які самі їх згадують, — і тут фантазії прозаїка немає меж. Яновський зміщує не лише різні часові, але й просторові площини: композиція досить вільна, роман розбудовується на очах у читача — автор зумисне залучає до активної співучасті в такому віртуальному творенні нової дійсності.
2.Переглянути відеоhttps://www.youtube.com/watch?v=HUyaoOhYNGY
https://www.youtube.com/watch?v=ARGHarsIqkc
3.Записати в зошит і знати
Роман мариністичний — роман на морську тематику.
Тема: показ буднів життя й творчості українських кіномайстрів 20-х pp. ХХ століття; море й кіномистецтво.
Ідея: утвердження думки, що все життя на планеті має будуватися з творчим натхненням, з турботою про культуру кожної нації, про завтрашній день людства, бо тільки тоді майбутнє перетвориться на казковий край мирної праці й гармонійно розвинених особистостей.
Жанр: неоромантична проза, перший в українській літературі мариністичний роман. Його справедливо називають автобіографічним, романтичним трактатом про мистецтво. Він сповнений екзотики — розповідей про морські пригоди, далекі острови, про мистецтво суднобудування.
Український романтизм (фр. romantisme) — ідейний рух у літературі, науці й мистецтві. Визначальними для романтизму стали ідеалізм у філософії і культ почуттів, а не розуму, звернення до народності, захоплення фольклором і народною мистецькою творчістю, шукання історичної свідомості й посилене вивчення історичного минулого (історизм), інколи втеча від довколишньої дійсності в ідеалізоване минуле або у вимріяне майбутнє чи й у фантастику.
Неоромантизм (від грецьк. veog — молодий, новий і фр. romantisme) — умовна назва естетичних тенденцій, що виникли у світовій культурі, зокрема в літературі, живописі та музиці, на межі ХІХ-ХХ століть. Течія раннього модернізму.
Роман (фр. roman — «романський») — літературний жанр, великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.
Роман автобіографічний — жанровий різновид роману, у якому головним персонажем виступає сам автор, а події, вміщені у фабулі, — достеменні події з його життя.
При народженні: Яновський Юрій Іванович.
Псевдоніми, криптоніми: Юрій Ней, Юрі Юрченко.
Дата народження: 27 серпня 1902 р.
Місце народження: хутір Майєрове, Кіровоградська область.
ата смерті: 25 лютого 1954 р. (51 рік).
Місце смерті: Київ.
Національність: українець.
Громадянство: СРСР.
Мова творів: українська, російська.
Рід діяльності: прозаїк, поет.
Роки активності: 1922-1954 рр.
Напряж: неоромантизм, соціалістичний реалізм.
Жанр: новела, роман, оповідання, повість, вірш.
4.Прочитати У романі «Чотири шаблі» (1931) показано могутню стихію національно-визвольного руху в Україні в революційний час та його трагічні наслідки. Така тема в українській літературі була порушена вперше. Твір складається із семи розділів (пісень).Сюжет розгортається довкола чотирьох ватажків партизанської армії (Шахая, Марченка, Галата й Остюка), які виступають своєрідними нащадками козацької слави, що покликані виправити помилки своїх пращурів й здобути нарешті омріяну волю.Роман «Чотири шаблі» складається із семи розділів-пісень: у перших чотирьох головні герої-побратими втягнені у вир подій громадянської війни, що супроводжуються яскравими батальними сценами (тут виразно простежуються неоромантичні риси).Останні три розділи описують життя кожного з персонажів у мирних умовах (виявляються авантюрно-пригодницькі ознаки, а також з’являється велика кількість філософських міркувань).У фіналі друзі зустрічаються пліч-о-пліч у спільній праці, в якій і знаходять своє покликання.
5.Новаторство:письменник започаткував в українській літературі новий різновид роману — роман у новелах.
Домашнє завдання:знати зміст роману Яновського"Майстер корабля", прочитати ст.90
Тема новели «Кіт у чоботях» — показ жінки в роки революції, та згубний вплив хибних ідей людини, які перетворюють її на бездумного виконавця, чиновника.
Ідея новели — засудження суспільної системи, що, прикриваючись хорошими гаслами, перетворювала вірних їй. людей у фанатичні механізми, якими можна маніпулювати.
3.Про новелу (прочитати)Новела «Кіт у чоботях» присвячена жінці в революції. Гапка, тобто товариш Жучок,— це тип, що його зустрічав автор-оповідач на воєнних дорогахНасамперед упадає у вічі настроєвість твору, що характерно для імпресіонізму. Захоплено-піднесене ставлення оповідача до Гапки- Жучка виражається як безпосередньо словами, так і самим синтаксисом — це в основному короткі, часто однослівні речення. Так можуть говорити вкрай захоплені люди: треба, щоб звучав гімн «моралям революції», але Жучкові буде не гімн, а пісня.Портрет героїні, тобто зовнішність, письменник характеризує одним словом «жучок». Ми не знаємо, русява вона чи чорнява, якого кольору її очі. Відомо, що «ніс — головка від цвяшка» і що зріст — «кіт у чоботях».Ім’я героїні — Гапка — асоціюється із гаптуванням золотом або сріблом, із червінькою революцією, із п’ятикутною зорею на капелюшку, очі — із серпневим сонячним променем. Гапка — «мураль» революції, що тягне сонячну вагу в сонячний вік. Поєднання червінькового кольору із кольором хакі — це і є головна героїня. Зустрічаємо Кота в чоботах і біля вогню, посеред зими й темної ночі. Золото, вогонь — це асоціації тепла, радості, досконалості.Товариш Жучок — секретар парт’ячейки — розмовляє часто російською мовою (новела практично написана наполовину російською), що доносить до читача дух того часу, іншими словами — стиль життя, коли на жіночих зібраннях говорили про аборт, кохання, право куховарки.Мовна стихія «Кота в чоботях» сповнена піднесення, радості, легкої іронії, щирого захоплення та симпатії. «Кіт у чоботях» — безпосередня, власне чоловіча емоція, викликана незвичайною Гапкою.
Домашнє завдання:ст 88, прочитати.Читати роман Яновського"Майстер корабля" за посиланнямhttps://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=17509
Герой не бачить виходу: безвихідь, блукання, втрата ним орієнтира, повтори «Я йшов в нікуди», « Я остаточно збився з ніг» – це моральна дезорієнтація не тільки головного героя, а й усього суспільства. Саме у такi хвилини вiн, коммунар, викликає спiвчуття.
Ситуація в новелі М. Хвильового трагічна, бо шлях його вибору дуже тяжкий. Власне, в центрі авторської уваги і є душа ліричного героя, її страждання, розгубленість, безпорадність , невміння вибрати єдино праведний шлях. Розповідь ведеться від імені головного героя («Я»). Трагедія загострюється, коли головний герой усвідомлює, що він має зробити вибір. «Фанатизм – це брутальне, завзяте марновiрство замiсть вiри, гноблення iнакомислячих iм’ям вiри», то ж фанатизм властивий низьким i обмеженим людям. А до чого ж може дiйти країна, в якiй панує фанатизм? «До дегенерацiй», – вiдповiдає протии власної волi М. Хвильовий.
2.Записати в зошит Дегенерат – 1. Людина з ознаками виродження, погіршення значної кількості рис (властивостей) організму порівняно з попередніми поколіннями; 2. Людина неприховано аморальної, негідної поведінки.Деградувати – поступово втрачати цінні якості, занепадати.
3.Образ матері
Новела «Я (Романтика)» має ліричний зачин. Саме з нього постає зримий, реальний образ матері-України: «З далекого туману, з тихих озер загірної комуни шелестить шелест: то йде Марія». Матір приходить до сина, коли він має хвилинку для перепочинку між жорстокими битвами. «Моя мати — наївність, тиха жура і добрість безмежна… І мій неможливий біль, і моя незносима мука тепліють у лампаді фанатизму перед цим прекрасним печальним образом». Але поступово наростає тривога, насувається гроза, син бачить в очах матері «дві хрустальні росинки». Чому ж у чудових очах рідної людини сльози, над чим плаче мати-Україна? Мабуть, над дилемою гуманності й фанатизму, людяності та сліпої відданості абстрактній ідеї. Письменник хоче допомогти осмислити протиставлення світлого й чорного, добра і зла, що живуть у душі головного героя новели.
4.Розглянути таблицю
Мати | Марія |
Богоматір, любов, добро, очищення,Україна | Втілення вічного добра, символ оновлюючої революції, згорьованої України, нової епохи, що народжується в муках і крові, розуміє сина-вбивцю і мучиться роздвоєністю його душі, берегиня людського роду |
Марія – д.- євр.; ім’я Maryam; можливо, від mara – чинить опір, відмовлятися, заперечувати або від maram – бути гірким чи від m-r-y-m – кохання, бажання.
5.Присвята: «Цвітові яблуні». М. Хвильовий присвятив новелу «Я (Романтика)» «Цвітові яблуні» М. Коцюбинського. По-перше, М. Хвильовий-прозаїк був пильним учнем М. Коцюбинського. По-друге, у «Цвіті яблуні» теж виведено персонаж із роздвоєною свідомістю; це письменник, який, переживаючи трагедію смерті власної дитини, одночасно відчуває й муку батьківських почуттів, і роботу письменницької пам’яті. Для нього навіть момент смерті дитини стає творчим матеріалом — поза контролем свідомості, поза його волею. Він страждає, зневажає себе, але не владен будь-що змінити. Однак торжествує в цій трагедії творча, життєстверджуюча сила. Письменник розкриває глибини підсвідомості персонажа. Але при цьому показує, що він сам несе повну відповідальність за вчинене. Його вибір був свідомим, і злочин його непрощенний
6.Проблематика твору (запис у зошит)
1. Суперечність, полярність одвічного ідеалу любові, гуманізму, добра, традиційних етичних цінностей, вироблених християнською цивілізацією — з одного боку, і служінням ідеї абстрактного гуманізму, фанатизму, фальшивої романтики — з другого. 2. Неминучість утрати людської сутності через зраду принципів людяності. Хто вбиває іншого — вбиває себе. 3. Проблематика носить надчасовий, філософський характер.
7.Стильові ознаки новели (запис у зошит)1. Розповідь від першої особи. 2. Драматизм. 3. Внутрішні монологи героя. 4. Відсутність безпосередньої авторської оцінки. 5. Лаконізм. 6. Виразні художні деталі. 7. Глибокий психологізм. 8. Відмова від традиційного описового реалізму. 9. Часові зміщення. 10. Зіткнення віддалених епізодів. 11. Історичні алюзії, асоціації (термін «версальці» тощо) з метою поставити революцію в контекст визначних подій світової історії. 12. Змістове згущення. 13. Символічний зміст образів, деталей. 14. Своєрідність зорового та звукового тла подій. 15. Засоби поетичного синтаксису.
Домашнє завдання:прочитати новелу Хвильового "Кіт у чоботях", за
посиланнямhttps://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=664 знати зміст
3. Як Хвильовий ставився до подій в житті нашої країни 1914-1917?
4. Розкрийте його ставлення до революції та громадянської війни.
5. Що вам відомо про літературну творчість М.Хвильового?
6. Розкажіть про літературну дискусію 1925-1928р. та участь в ній Хвильового.
7.На вашу думку чому письменник покінчив життя самогубством?
4.Прочитати про внутрішній розкол особистості героя Письменник прагне допомогти осмислити протиставлення свiтлого i чорного, Добра i Зла, що поселили ся у душi головного героя новели. З одного боку - це iнструмент, який має вершити революцiйний суд, а з другого - людина, яка вмiє любити, бути нiжною, яка невидимою силою любовi пов’язана з матiр’ю. М. Хвильовий по-новому розкрив перед читачем споконвiчну суперечку мiж життям i смертю. Стомлений син шукає спокою на старечих материнських долонях. «Я - чекiст, але я i людина», - пiдкреслює головний герой. Отже, хочеться вiрити, що цiєю людиною насправдi має чинитися справедливий суд iменем народу. Але мiж двома началами терзається душа м’ятежного сина: Андрюша i мати, Тагабат - людина, з холодним розумом i з каменем замiсть серця. Герой не бачить виходу. Саме у такi хвилини вiн, комунар, викликає спiвчуття.Через роздвоєнiсть душi син мусив застрелити матiр. «Тодi я у млостi, охоплений жаром якоїсь неможливої радостi, закинув руку на шию своєї матерi й притиснув її голову до своїх грудей. Потiм пiдвiв маузера й нажав спуск на скроню». I це в iм’я революцiї, в iм’я дороги до загiр-них озер невiдомої прекрасної комуни…
Молодий я, молодий,
Повний сили та одваги.
Гей, життя, виходь на бій, —
Пожартуєм для розваги!
П. Тичина
2.Познайомитися з біографією Тичини https://naurok.com.ua/prezentaciya-pavlo-tichina-150762.html
![]() | Леся процитувала: — "Weh dem, der fern von Eltern und Gschwis-ter ein einsam Leben fiuhrt". "Горе тому, що живе самотнім життям далеко від батьків і сестер". | ![]() |
Найбільшим і найвагомішим філософським відступом «Дівчини з ведмедиком» є розмірковування Іполіта Миколайовича над одним з основних творів філософської спадщини Макіавеллі:
![]() | Любов, милосердя, жорстокість — це, на думку Макіявеллі, умовні поняття, що мають цілком відносне й випадкове значення. На думку Макіявеллі, помиляється той, що гадає, ніби вбивство не може бути підказане почуттям любови чи милосердя. Любивши, вбити; убити, жаліючи, шукаючи милосердя, — Макіявеллі настоює, що ці неправдоподібні словосполучення не є безглуздя. Іноді обставини складаються так, що жорстокість людини суворої та невблаганної буває милосердніша од слабкодухости людини гуманної й лагідної. | ![]() |
Нерідко монологи та діалоги героїв більше скидаються на дискусії з дражливих питань доби (переважна більшість суперечок не виходить за рамки моральних проблем), учасники яких заздалегідь сумлінно готували свої промови, подібно справжнім опонентам-науковцям, і тому вільно цитують вітчизняних та зарубіжних класиків, посилаються на думки відомих філософів, знаних наукових авторитетів, моралістів.[2]
Восени 1922 року до Іполіта Миколайовича в гості приходить Семен Кузьменко — його друг та демобілізований учасник революції, котрий пропонує головному героєві іти з ним працювати на заводНа початку 1923 року на засіданні з питання відбудови заводу Варецький знайомиться з Тихмєнєвим — представником ВРНГ. Тихменєв запрошує Іполіта Миколаєвича стати репетитором для двох своїх дочок — Зини та Лесі. Варецький згоджується: він декілька разів на тиждень приходить до дому Тихменєвих для проведення приватних лекцій. У домі йому подобається, адже інтер'єр багатої родини дуже сильно контрастує із помешканням самого Варецького.Працюють у кімнаті дівчат. Леся уважно слухає, а Зина показує учителеві ведмежат і ставить незручні запитання.У травні Тихменєви від'їхали до Москви, коло якої голова родини винайняв дачу. Влітку Варецький нудиться у місті: ходить вулицями, до кіно, шинка. У кожній дівчині йому ввижається Зина. Врешті-решт, Варецький приходить до дому Тихменєвих з марною надією зустріти їх там. Та бачить у кімнатах лиш меблі у чохлах.Іполіт Миколайович не витримує і їде до Москви: приходить на службу до Тихмєнєва, приїжджає на станцію коло дачі, але не наважується зайти в гості.У Києві науковець проводить час із Марією Іванівною — вчителькою, з якою вони раніше разом працювали. Та пропонує йому їхати з нею на село, але Варецький обриває контакт. Потім приходить до неї, і вони вирішують нікуди не їхати, а ходити щодня на Дніпро, де у них на березі є своє місце.У грудні 1923 року Варецький кидає школу і йде на завод. Стосунки з вчителькою остаточно обірвано.Восени 1924 року Варецький раптово зустрічає Зину на вулиці.Спілкування із родиною Тихменєвих поновлено. За вечерею Зина розмірковує про правду і правдоподібність, переповідає історію про Стефана Хоминського, поета, що жив поруч із ними у Москві.За наступної зустрічі Зина повідомляє про свою ідею поїхати до Китаю. Каже, що Варецький має одружитись із Лесею.Влітку 1924 року Варецький разом із сім'єю Тихменєвих їде до Криму: Марія Семенівна замовляє заву Казимиру Владиславочичу різні наїдки, Варецький разом з дівчатами ходить на пляж. Леся на пляжі читає «Іфігенію в Тавриді». Коли Варецький вже від'їжджає до Києва, Зина говорить йому на прощання: «Коли б Ви більше бажали мене й були б зухваліші, я б віддалася Вам…»Вже в Києві під час заняття Зина лишає Варецькому в своєму зошиті записку з часом і місцем зустрічі.Дівчина приходить в гості до хіміка: ведуть розмову, зокрема і про бібліофільство Варецького.12 січня Зина телефонує Варецькому на роботу, запитує, чи вільний він у той день. Того вечора вона віддається йому.Іполіта Миколайовича мучить сумління: він гадає, що зобов'язаний одружитися з Зиною, аби врятувати її від сорому. Зина думає інакше.У лютому Варецький іде в гості до Василя Гриба — вчителя, що викладав мову у тій школі, де й Іполіт Миколайович. Ведуть філософські розмови, зокрема і про сучасне кохання, тип «нової жінки».Варецький приходить до Тихменєвих, щоб просити Зининої руки. Та відмовляється зі скандалом, втікає кудись, а потім повертається і повідомляє, що переспала з двірником.Минули роки. Варецький так само працює на заводі. Його колега, Панас Григорович, розповідає йому історію про Миколу Буцького, котрий жорстоко вбив свою дружину з невідомих причин: чи то з великої любові, чи то задля ухилення від сплати аліментів.Вийшовши з трамваю, колеги бачать бабусю, яка дуже турбується про вагітну жінку. Варецький заздрить їм через свою самотність, а Панас Григорович бачить у цій ситуації меркантильне підґрунтя.Варецький їде до Берліна за дорученням керівництва заводу. Знає, що Зина має бути у десь там.Повернувшись до Києва, вирішує просити Лесиної руки.Та перед тим вночі згадує дивну зустріч в німецькому ресторані: там він зустрів руду жінку, яка передала йому офіціантом записку. Варецький, гадаючи, що жінка хоче, щоб він заплатив за її вечерю, ховає записку у кишеню, не читаючи її. Жінка стріляє в себе в ресторані. Нею виявляється Зина.
3.Записати визначення в зошит
Філософсько-інтелектуальна повість(роман) - різновид твору, в якому увага зосереджена на аналізі певної інтелектуальної проблеми та внутрішньому світі персонажа
Завдання:написати в зошит твір на одну з тем
а) Як протистояти зносороженню, змасовленню, а відтак - злу ;
б)Подивіться навколо: нещастя, ненависть, люди говорять, але не розуміють
один одного
03.04 Тема Загальна характеристика розвитку кримськототарської літератури.
Т.Халілов "До останнього подиху"
1.Ст.200-202 опрацювати (усно)
2.Прочитати "До останнього подиху"ст.204-221, знати зміст
07.04. Тема "До останнього подиху" -історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримськотатарського народу. Тема депортації
1.Наведіть приклади з історії щодо понять (письмово) :"геноцид народу", "окупація"
2.Закінчити речення (письмово, правильна відповідь 1,5 б)
1)Головного героя звали.....2)Його родину депортували з.....3)Головному герою вдалося зберегти людські якості...4)Старий знесилений батько з нетерпінням чекає.......5)Еміне -це...
6)На Батьківщину головний герой повертається з......7)Герої покуштували плоди.....8)Коли підійшли до джерела, то побачили, що.....
10.04. Тема Образ Бекира - людини, котра ніколи не здається. Почуття гідності героя
("До останнього подиху")
1.Завдання:порівняти образи Бекира і Сантьяго ("Старий і море"Хемінгуея, письмово)
Бекир Сантьяго
Спільне
Вік, смерть дружини..................
Відмінне
Мав сина...... Мав учня Маноліно ......
14.04. Тема Д.М. Грін "Провина зірок"
Завдання:знати зміст твору (подивитися фільм "Провина зірок" або прослухати аудіокнигу )
17.04 Тема Образи головних героїв (Д.М. Грін "Провина зірок" )
1.Записати в зошит
Екзистенціалізм (існування) - філософський напрям ХХ ст., що досліджує людину, яка здатна до вибору власної долі
2.Дати відповіді на запитання (усно)
Чому автор подає розвиток подій у творі від імені героїні Хейзел Ланкастер?
Які проблеми порушує автор? Чи є вони актуальними для сучасної молоді?
3.Записати в зошит
Риси характеру Огастуса:.........
Риси характеру Хейзел:..............
4.Скласти сенкан (письмово) до слів "Життя"або "Хвороба"або "Кохання"
Наприклад: Хвороба
Жорстока, підступна
Убиває, зїдає, знищує
Забирає життя у людини
Смерть
21.04 Тема Ідея цінності життя. Символіка назви твору (Д.М. Грін "Провина зірок")
1.Дати відповіді на запитання (усно)
Чи вірите ви у долю? Чому для Хейзел цінністю є благополуччя її близьких? А цінність Гаса - у коханні? Що в житті цінуєте ви?
2.Запишіть із запропонованої "хмари" слова, що характеризують стосунки героїв

3.Продовжити речення:"Вина зірок у тому, що....."(письмово)
24.04.Тема Маркус Френк Зузак "Крадійка книжок"
1.Переглянути презентацію за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-markus-zuzak-kradiyka-knizhok-169140.html
2.Прочитати онлайн "Крадійка книжок", знати зміст
28.04.Тема Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи "маленьких людей", які опинилися в умовах фашистської системи (Маркус Френк Зузак "Крадійка книжок")
Цікаво знати...
1.Вікторина за романом (усно)
Як ви розумієте фінальну фразу книжки, що її виголошує Смерть: «Мене переслідують люди»?
Чи можна стверджувати, що справжніми героями роману «Крадійка книжок» є Роза і Ганс Губерманни? Як їх характеризує оповідач? Чому стосовно них слова «Мама» і «Тато» пишуться з великої літери?
Губерманни живуть за адресою: Небесна вулиця, 33. У чому полягає символізм назви?
Чи можна стверджувати, що загибель жителів Небесної вулиці – це кара, про яку говорить Смерть? Поясніть використання різного шрифту в практично однакових за змістом текстових блоках
05.05.Тема Ідея людяності , добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світі (Маркус Френк Зузак "Крадійка книжок")
1.Дайте відповіді на запитання (усно)1.Що нового ви дізналися про Другу світову війну з роману «Крадійка книжок»?2.Які епізоди роману були ключовими для розуміння рис і якостей героїні?3.Які проблеми роману, актуальні для сучасних читачів.
2. Складіть схему історії життя Лізель Мемінгер.(письмово)
3.Продовжити речення (письмово)
Незвичайним і новим для мене в романі є....
Актуальнісь роману зараз в тому.........
Мені було важко зрозуміти......
Мені було легко зрозуміти......
Мене вразило.......
08.05.Тема РМ "Книга, без якої я не уявляю свого життя"
Завдання :створити ( на вибір)
а) презентацію"Книга, без якої я не уявляю свого життя" ;
б) колаж "Книга, без якої я не уявляю свого життя" ;
в) есе"Книга, без якої я не уявляю свого життя"
12.05.Тема Контрольна робота
Література другої половини ХХ-початку ХХІ ст. Сучасна література в юнацькому читанні
Ів (дівчата)
Тест ( правильна відповідь1б.)
1.Хронологічні межі постмодернізму умовно визначають:а)початком XX - початком XXI ст.;б)кінцем XX - початком XXI ст.; в) кінцем XIX - початком XX ст.
2.Проза Милорада Павича належить до а) класицизм;б)постмодернізм.в) реалізм;
3.Представники "театру абсурду":а) Йонеско, С.Беккет;б)В.Биков, А.Ахматова ;в) Г.Ібсен, Б. Шоу
Дати відповіді на запитання
4. Що допомагає герою Беранже драми Йонеско «НОСОРОГИ» вистояти?
5.Розкрийте роль спогадів Бекира у творі Т.Халілова "До останнього подиху"
6.Яке враження справив на вас прочитаний роман? Що зачепило найбільше? (Д.М. Грін "Провина зірок").
7.Чи можна стверджувати, що загибель жителів Небесної вулиці – це кара, про яку говорить Смерть? (Маркус Френк Зузак "Крадійка книжок")
ІІ в.(хлопці)
Тест ( правильна відповідь1б.)
1.Риси не притаманні постмодернізму:а) інтертекстуальність;б) "віртуальний історизм";в іронічність та пародійність);г)алегоричність
3.У творі М. Павича "Скляний равлик" пан Давид Сенмут - це:а)архітектор;б)юрист; в)лікар; г) професор.
Дати відповіді на запитання
4. Чому драма Йонеско називається «НОСОРОГИ»?
5.Які життєві випробування судилися герою Т.Халілова "До останнього подиху"? Назвіть моральні проблеми, пов’язані з його образом.
6.Доведіть, що хворі підлітки не здалися, а продовжували жити, дружити, (Д.М. Грін "Провина зірок").
7Як ви розумієте фінальну фразу книжки, що її виголошує Смерть: «Мене переслідують люди»?(Маркус Френк Зузак "Крадійка книжок")
15.05.Тема Додаткове читання Павич "Дамаскін"
1.Переглянути презентацію за посиланнямhttps://www.slideshare.net/dfktynbyf15/ss-63621443
2. Прочитати твір "Дамаскін" онлайн або прослухати аудіокнигу.Знати зміст
19.05.Тема Позакласне читання Г.Г. Маркес "Сто років самотності"
1.Переглянути презентацію за посиланням http://www.myshared.ru/slide/1244782/
2. Прочитати (скорочено)Г.Г. Маркес "Сто років самотності" за посиланням https://www.ukrlib.com.ua/styslo-zl/printit.php?tid=5648
22.05.Тема Позакласне читання Фріш "Санта Крус"
1.Переглянути презентацію за посиланнямhttps://ppt-online.org/431651
2.Прочитати за посиланням"Санта Крус" https://md-eksperiment.org/post/20181104-santa-krus
26.05.Тема Узагальнення та систематизація навчального матеріалу
1.Пригадаємо вивчене
Автор роману «Запахи, або Історія одного вбивці».
Комментариев нет:
Отправить комментарий