4.Пояснити пряме і переносне значення образів повітряних зміїв (“Повітряні змії” Ромена Ґарі)
5.У чому, на вашу думку, полягає “геніальність” Цзяна?("Геній" Мо Янь)
6 Закінчити речення.Транстремер —це...
б)Напишіть невеличке ессе на тему: «Чарівна подорож у пошуках Синього птаха за п’єсою М. Метерлінка»
1.Повторимо
Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу. Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету.
2.“Услід за автором” (усно)
3.Запис до зошитів
1.Це цікаво прочитати Китай – велика країна Азії з могутнім потенціалом, але є проблема, яка для китайського народу несе небезпеку для життя. Це – землетруси.
2. Переглянути презентацію за посиланнямhttps://naurok.com.ua/prezentaciya-biografiya-mo-yanya-do-temi-suchasna-literatura-10-klas-109936.html
якщо ти планував мені стільки всього
треба було дати мені нерви, як корабельні канати
треба було мені дати шкіру огрублу, як парусина
треба було мені дати серце важке, як якір
і жодні хвилі його не зрушують з місця
у відкритому як рана морі
кажеш мені:
греби руками, дитино, греби руками,
доки я вигадую весла
про твої руки, плечі,
волосся, очі,
що тепер не знаю,
якими вони були…
про що ми розмовляли,
які переглянули кінофільми…
Я згадую, як ти засинала,
як прокидалась –
і мені перехоплює подих…
(Видавництво Старого Лева)
я викладав з подихів якесь слово
так довго так довго
що забув його
Поки не темно – бийся головою об лід!
Пробивайся, вибивайся –
Ти побачиш прекрасний світ!
Короп – той навпаки, зануриться в глибини,
Втече на саме дно –
Та короп і служить для того,
щоб колись бути пійманим, раніш чи пізніше..
Але ж ти людина – тебе не впіймає ніхто.
Коропи – ті не такі.
Цілі століття повільно осідають
Їхні зграї, полохливі і темні, –
Вони віддаляються в протилежний бік –
Бач, наше століття давно поспішає вслід? –
Торкається плавником як рукою їхніх плавників
І втікає.. ти покинутий? – але ж ти людина –
Не відчаюйся – ти проб’єшся.
Поки не пізно – бийся головою об лід!
О прекрасний неозорий засніжений світ..
(Видавництво: А-ба-ба-га-ла-ма-га)
на тихому-тихому березі
в дитячій іще не наляканій
єресі неначе у Форосі
в еросі недремний наш страж
нескінченний наш серпень
відбитки засмаглого тіла твого
роздрукує на теплім піску як
на ксероксі тайнопис
солодкий клинопис коліна
і лікті і вузлики
гулкі переповнені віщими знаками
вулики допоки в медовій імлі
у знемозі я наше несправжнє минуле
як Трою розкопую
читає при місяці янгол піщану
твою ксерокопію
ранньою весною під тихий березневий вечір,
біля димлячих багать,
тоді, як по садах палять торішнє листя
та сухе гілляччя.
і минущість всього, що на світі,
як ніколи, відчутна тоді.
вже непридатні для вжитку (а колись такі свіжі!)
слова —
усе той вогонь обіймає!
над весняним багаттям,—
не турбуйте,
дайте побути йому на самоті.
2. Виразне читання поетичних творів та їх аналіз (усно)
3.Розглянути сюжетний ланцюжок твору і



2.Записати в зошит.Провідні проблеми роману “Повітряні змії” Ромена Ґарі
2.Читати роман "Повітряні змії"(або прослухати аудіокнигу онлайн)https://www.youtube.com/watch?v=sxj9Qk2J6hE
Завдання:
а)висловити думку:що краще - іти за Блакитним Птахом чи жити
звичайним життям? (3-4 речення, письмово) або б)які блаженства і радощі
могли б зустріти Тільтіль і Метіль, якби вони жили у наш час(3-4 речення, письмово)
2.Записати в зошит
Синій птах є символом щастя.
Пес — утілення відданості, готовності до самопожертви.
Кіт — символ улесливості, підступності, зрадництва.
Хліб — уособлення слабкодухості.
Душа Світла — утілення справедливості, символ пізнання нового.
Вогонь — уособлення відчайдушності.
Двері — символ незнання.
Блаженства — це відображення самовдоволення тощо.
1.Опрацювати таблицю підручника ст.189,190 (усно)
2"Чи уважний ти читач?":продовжити речення за змістом твору(письмово)
1) Хатина дроворуба була.... 2)Раптом лампа сама засвічуться і....
3)Діти вирушають у подорож за... 4) Вогонь не зміг пройти, бо він....
5)З дітьми були тільки...6)Ніч віддає...7)Птахи померли, тому що...8)Діти знайшли свого Синього Птаха...
4.Розглянути схему композиції твору
Домашнє завдання:переглянути фільм https://www.youtube.com/watch?v=lyBuVL2GMYI&t=1s або
1.Дати відповіді на запитання(письмово)Що таке символізм?Чим відрізняються символізм Бодлера і Верлена?Що таке імпресіонізмНазвіть відомі вам збірки творів ВерленаЯкими є головні мотиви його поезії?Розкрийте особливості верленівської поетики.Назвіть конкретні приклади використання символів у поезіях Верлена.
2.Переглянути презентацію біографії Рембоhttps://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-artyur-rembo-1854-1891-zhittya-i-tvorchiy-shlyah-svoeridnist-tvorchogo-rozvitku-9229.html
і ліктями світивши, я фертиком ішов.
Бо з Неба сяла Муза! Її я ленник вірний,
ото собі розкішну вигадував любов!
Штани нінащо стерті? Та по коліна море!
Адже котигорошку лиш рими в голові.
Як зозулясті кури, сокочуть в небі зорі,
а під Чумацьким Возом — банкети дарові.
Розсівшись при дорозі, ті гомони лелію.
Роса на мене впала — а я собі хмелію,
бо вересневий вечір — немов вино густе.
І все капарю вірші, згорнувшись у калачик.
Мов струни ліри — тіні (їх к?паю, як м'ячик).
Штиблети каші просять? Овва, і це пусте!
Переклад В. Стуса
У, синє О,— про вас я нині б розповів:
А — чорний мух корсет, довкола смітників
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
Е — шатра в білій млі, списи льодовиків,
Ранкових випарів тремтіння незбагненне;
І — пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,
Сп'яніле каяття або нестримний гнів;
У — жмури на морях божественно-глибокі,
І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій —
Печать присвячених алхімії ночей;
О — неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів, Світів безмовний простір,
Омега, блиск його фіалкових Очей.
Переклав Григорій Кочур
Висновок Поет любить зображувати дощ, тумани, сутінки. Розмита лінія у нього панує над чітким контуром, відтінок – над яскравим кольором, світлотінь – над світлом і тінню, півтон – над виразним тоном. Як у художників – імпресіоністів, предмети в його поезіях наче розчиняються у дрижанні мінливого повітря, що їх оточує.Його вірші – це безпосередні миттєві враження від баченого.
6.ВисновокПоезія Верлена — це відображення безпосередніх, миттєвих вражень. розмита лінія панує в нього над чітким контуром, відтінок — над яскравим кольором, світлотінь — над світлом, півтон — над виразним тоном. У цьому він навіть ближчий до імпресіонізму, прихильники якого основним своїм завданням уважали відтворення особистісних вражень, миттєвих відчуттів та ін.
Твори Верлена відкрили нові можливості для втілення найскладніших переживань. Творча інтуїція допомогла поетові знайти такі віршовані форми, що поєднали мелодію та зміст, зовнішні образи й відчуття самого поета. Максим Горький у статті “Поль Верлен і декаденти” писав: “Верлен був яснішим і простішим, ніж його учні, у його завжди меланхолійних і пронизаних глибоким жалем віршах було чітко чути крик відчаю, біль чутливої та ніжної душі, яка прагне до світла, прагне чистоти, шукає Бога і не знаходить його, хоче любити людей і не може...”.
Модернізм у літературі — явище в літературі кінця XIX — початку XX ст., що характеризується відходом від класичного роману на користь пошуку нового стилю й радикальним переглядом літературних форм; є частиною загального напряму в мистецтві — модернізму (від латин. modernus — сучасний, недавній).
Символізм — одна зі стильових течій модернізму, що виниклприлетел (что?) с..;а у Франції в 1870-х pp., а в українській літературі поширилася на початку XX ст.; провідною рисою символізму є те, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ.
Імпресіонізм — течія модернізму, що характеризується ушляхетненим, витонченим відтворенням особистих вражень та спостережень, мінливих, миттєвих відчуттів та переживань.
2.Ознаки модернізму в романі О. Уайльда “Портрет Доріана Ґрея”
■ Суб’єктивно-мистецьку картину протиставлено реальності.
■ Кульмінацію та розв’язку об’єднано.
■ Вишуканість художньої форми, мови, формулювання думки, образу.
■ Естетичні характеристики образів.
■ Елементи умовності й фантастики задля створення ірреальних світів та образів.
■ Елітарність.
Фабула твору перегукується з центральною тезою символізму про невідповідність видимого сутності.
■ Портрет набув символічного значення: він став виявом сутності, зобразити яку, утілити у конкретну форму лише інтуїтивно міг справжній митець.
■ На стильовому рівні — безпосереднє вживання парадоксів.
4.Ознаки імпресіонізму в романі О. Уайльда “Портрет Доріана Ґрея”
■ Композиція спрямована не на дії, не на безпосереднє зображення життя та його пояснення, а на відмінності у сприйнятті дійсності різними персонажами.
■ Персонажам надано змогу виявити своє ставлення до подій, учасником чи свідком яких вони стали.
■ Вишуканість описів у романі (пейзажі є тлом для сприйняття героя, сам герой ніби розчинився у навколишній красі).
5.Записати в зошит Образи-символи роману. Доріан Ґрей — це втілення вічної молодості; Безіл символізує служіння мистецтву; лорд Генрі є виразником ідей гедонізму; актриса Сібіл уособлює театральність життя; портрет — символ прихованого, душі (якою вона може бути насправді, якщо людина відчуває безкарність).
1.Проводимо паралелі:Нарцис — син річкового бога Кефісса та німфи Ліріопи. Побачивши у воді своє відображення, він закохався у нього та не міг відірватися, аж поки не помер.Так, юнак Доріан, залишаючись наодинці, залюбки грає роль Нарциса. У романі читаємо про Доріана, що він мавпує перед портретом наче дурник: «одного разу... поцілував чи, вірніше, вдав, ніби цілує ці намальовані уста», «щоранку він засиджувався перед портретом, зачудований його красою і, як йому часом здавалося, справді мало не закоханий у нього».
Головна проблема твору:співвідношення естетичних проблем з етичними законами суспільства. Ця проблема
порушується вже в передмові і закінчується описом експерименту над життям
головного героя — Доріана Грея.
3.Висновок У романі «Портрет Доріана Грея» вирішуються складні
філософсько-етичні та моральні проблеми, стикаються різні погляди на мистецтво,
його природу, мету. Ці точки зору уособлює художник-естет Безіл Голуорд і
гедоніст лорд Генрі. Особливість їхніх суперечок полягає в тому, що вони,
відстоюючи засади естетизму, борються не стільки один з одним, скільки разом
проти загальноприйнятого, усталеного, традиційного погляду на мистецтво, життя,
мораль. Художник Безіл стверджує думку про самодостатність мистецтва. Як
митець, він відчуває красу, служить їй, творить її, віддає їй усю свою душу.
Лорд Генрі — проповідник насолоди від життя та мистецтва. Практичне ж утілення
естетичних ідей у життя уособлює образ Доріана Грея. Автор
застерігає, що бездумне наслідування ідей завжди призводить до краху.
Проаналізувавши життя Доріана Грея, можна сказати, що воно є не тільки
запереченням зв’язків мистецтва з моральними принципами, як це доводив
естетизм, але й доказом головної ідеї письменника про розвиток мистецтва за
власними законами, які не збігаються із законами життя Практично, ідеолог гедонізму в романі лорд Генрі не робить нічого
аморального. Навіть Безіл зауважує: «Ти не говориш нічого морального і не робиш
нічого аморального». Тобто ні сам по собі естетизм, ні гедонізм не є шляхом до
злочину. В романі ми бачимо фантастичний злам сюжету, що створює незвичайність
позиції Доріана Грея, який усе переплутав: реальне життя, мистецтво, красу,
потворність. І все це ще раз доводить вічну істину: мистецтво має власні закони
розвитку, які не можна переносити на людське життя.
Домашнє завдання. Дати письмову відповідь:як би себе повів Доріан Грей у сучасному житті?Прочитати ст.121-122.
б) на виставці картин;в) у нічному клубі;г) на вокзалі?
а) що лорд Генрі образить юнака;б) що лорд Генрі зробить Грея банкрутом;
в) що лорд Генрі погано впливатиме на Доріана;
г) що Доріан розкаже лорду Генрі таємницю свого походження
5. Ким за професією був брат Сибіли:а) актором;б) моряком;в) продавцем;г) видавцем?
в) сприймав лише як об’єкт для позування;
г) боготворив юнака?
7. Чому Доріан не міг довго знаходитися за межами Лондона:
а) сумував за друзями;
б) хотів завжди знаходитися в центрі уваги знатних лондонців;
в) не хотів втратити абонемент у одному вестендівському клубі ;
г) боявся, що хтось дізнається таємницю портрета?
а) «Геній довговічніший за красу»;
б) «Гармонія духу і тіла – як це прекрасно!»;
в) «Душу краще лікувати відчуттями, а від відчуттів лікує лише душа»;
г) «Мета життя – самовираження»?
9. Хто з героїв роману говорив: «Любов важливіша за гроші»:
а) Доріан Грей;
б) Безіл Холуорд;
в) Сибіла Вейн;
г) лорд Генрі?
10.Що сталося з Безілом Холуордом:
а) він переїхав до Парижу ;
б) усамітнився у заміському будинку;
в) помер від застуди;
г) його убив Грей?
11. Чому Сибіла розчарувала Доріана:
а) він дізнався про її низьке походження;
б) вона була заміжня;
в) не мала освіти;
г) почала погано грати на сцені?
12. Як Алан Кемпбел допоміг Доріану:
а) позичив гроші;
б) написав рекомендаційного листа;
в) знищив труп художника;
г) звів із потрібними людьми?
Жанр: інтелектуальний роман
Тема: мистецтво та краса.
Проблематика роману “Портрет Доріана Грея”:
- мистецтво та мораль;
- співвідношення внутрішньої краси та зовнішньої вроди;
- зв’язок між життям та мистецтвом.
Ідея: врода та мораль не мають нічого спільного.
Роману “Портрет Доріана Грея” характерні:
- інтелектуалізм;
- естетизм;
- парадокс.
Гедонізм — ідеалістичний напрям в етиці, за яким задоволення, насолода є найвищим благом, метою життя.
Естетика — наука про мистецтво, про форми прекрасного в художній творчості, у природі та суспільстві.
Етика — наука про мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному й особистому житті людей.
Парадокс — думка, судження, що суперечить здоровому глузду (іноді тільки на перший погляд).
Пуританізм — релігійно-політичний рух буржуазії в Англії та Шотландії XVI-XVII ст. за дотримання чистоти звичаїв, високої моральності.
3..Прочитайте «Передмову» до роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея»
Домашнє завдання:.прокоментуйте, висловіть власну думку 1 твердження О. Уайльда з «Передмови» до роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея»: «Митець — творець прекрасного»;або «Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані»;або.«Будь-яке мистецтво не дає жодної користі». (письмово).Прочитати ст.117-118, знати зміст "Портрет Доріана Грея" Уайльда
1. Тема поеми Гомера «Одіссея» — це:а) блукання та пригоди хитромудрого Одіссея;б) мандри Телемаха; в) гнів Ахілла та його наслідки.
2.Чистилище у «Божественній комедії». — це місце, де душі померлих:
а) приречені на постійні муки;б) можуть очиститися від гріхів;в) досягли вічного блаженства.
3.Гамлет навчався в університеті міста: а) Оксфорд;б) Віттенберґ;в) Париж.
4.«Це ж дрібниця, яку я похапцем написав минулої ночі…» — ці слова Цахес сказав про а) працю-дослідження Моша Терпіна про відмінність вина від води
б) історію перетворення сурдута Фабіана,в) доповідь міністрові іноземних справ
г) сонет, написаний Бальтазаром для Кандіди
5.Розкрийте значення вислову Гамлета "Бути чи не бути?"
6.Дайте визначення поняттям: Відродження, гротеск
7.Чому небезпечні філістери у суспільстві (Гофмана "Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер")
8.Чому «Божественна комедія»Данте називається комедією?
2. Перша всесвітньо відома книжка Данте має назву:а) «Нове життя»;б) «Монархія»;в) «Божественна комедія».
3.За жанром «Гамлет» — це: а) комедія;б) драма;в) трагедія.
4.Потворність Цахеса бачили а) Пафнутій,б) Балтазар,в) Фабіан,г) Кандіда
5.Чому образ Гамлета в літературі називають вічним?
6.Дайте визначення поняттям: Античність, сатира
7.В чому поляга викривальний зміст твору Гофмана "Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер"?
8.Що ви знатєте про особливості назви«Божественної комедії»Данте?
5)Що можна сказати про устрій зображеної країни?(2 б)
Філістер (книжн.) —
савдоволена, обмежена людина з міщанським світоглядом і святенницькою
поведінкою; міщанин, обиватель.
Цинобра (кіновар; від
латин. cinnabaris, нім. zinnober) — мінерал або фарба
яскраво-червоного кольору. Від цього слова походить прізвисько Цахеса.
Основний конфлікт твору - протистояння митця Бальтазара й філістера Цахеса утілює неприйняття романтиками буденності реального життя і звеличення «життя духу».
3.Прочитайте опис малюка справжнього і спробуйте змалювати, яким його бачать філістери. (“...Те, що на перший погляд можна було цілком сприйняти за химерно скручений цурпалок дерева, було ніщо інше, як спотворений малюк якихось дві п’яді на зріст, що досі лежав у коробі впоперек, а тепер виліз і борсався у траві. Голова у потвори глибоко запала між плечима, на спині виріс горб, як гарбуз, а зразу ж від грудей звисали тонкі, немов ліщинові палички, ноги, тож весь він був схожий на роздвоєну редьку. На обличчі неуважне око нічого і не розгледіло, але, придивившись пильніше, можна було помітити довгий гострий ніс, що витикавсь з-під чорного скошланого чуба, пару маленьких чорних очиць, що виблискували на зморщеному, як у старого, обличчі,— проява, та й годі...”)Згадайте ознаки романтичного героя. Чи можемо ми назвати Бальтазара романтичним героєм? чому? (Бальтазар тому і є романтичним героєм, що стає до двобою зі злодієм, перевертнем, який краде все, що потрапляє в його поле зору. Знаючи, що Бальтазар закоханий у Кандіду, Цахес відбирає у нього кохану. Тоді студент розшукує чарівника Альпануса, і той розкриває таємницю Цахеса. Бальтазар, за законами казки, одружується з коханою й отримує подарунок від Альпануса — помешкання та засоби до життя.)Основний конфлікт твору (протистояння митця Бальтазара й філістера Цахеса) як утілення неприйняття романтиками буденності реального життя і звеличення “життя духу”; б) є переплетіння реальності та нестримної фантазії; в) контраст високого, прекрасного і заземлено-буденного, потворного у творі як конкретне втілення антитези: з одного боку — недосяжного романтичного ідеалу, з другого — жалюгідної буденності.)
Домашнє завданняГофман визначив жанр «Крихітки Цахеса...» як казку. Проте у своєму творі він порушив принципи казкової гармонії. Перед нами не казка, а повість із добре відчутною присутністю автора. Чи згодні ви з цією думкою? Спростуйте або доведіть її (письмово)
1.Опрацювати таблицю підручника ст.189,190 (усно)
2"Чи уважний ти читач?":продовжити речення за змістом твору(письмово)
1) Хатина дроворуба була.... 2)Раптом лампа сама засвічуться і....
3)Діти вирушають у подорож за... 4) Вогонь не зміг пройти, бо він....
5)З дітьми були тільки...6)Ніч віддає...7)Птахи померли, тому що...8)Діти знайшли свого Синього Птаха...
4.Розглянути схему композиції твору
Домашнє завдання:переглянути фільм https://www.youtube.com/watch?v=lyBuVL2GMYI&t=1s або
1.Дати відповіді на запитання(письмово)Що таке символізм?Чим відрізняються символізм Бодлера і Верлена?Що таке імпресіонізмНазвіть відомі вам збірки творів ВерленаЯкими є головні мотиви його поезії?Розкрийте особливості верленівської поетики.Назвіть конкретні приклади використання символів у поезіях Верлена.
2.Переглянути презентацію біографії Рембоhttps://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-artyur-rembo-1854-1891-zhittya-i-tvorchiy-shlyah-svoeridnist-tvorchogo-rozvitku-9229.html
і ліктями світивши, я фертиком ішов.
Бо з Неба сяла Муза! Її я ленник вірний,
ото собі розкішну вигадував любов!
Штани нінащо стерті? Та по коліна море!
Адже котигорошку лиш рими в голові.
Як зозулясті кури, сокочуть в небі зорі,
а під Чумацьким Возом — банкети дарові.
Розсівшись при дорозі, ті гомони лелію.
Роса на мене впала — а я собі хмелію,
бо вересневий вечір — немов вино густе.
І все капарю вірші, згорнувшись у калачик.
Мов струни ліри — тіні (їх к?паю, як м'ячик).
Штиблети каші просять? Овва, і це пусте!
Переклад В. Стуса
У, синє О,— про вас я нині б розповів:
А — чорний мух корсет, довкола смітників
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
Е — шатра в білій млі, списи льодовиків,
Ранкових випарів тремтіння незбагненне;
І — пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,
Сп'яніле каяття або нестримний гнів;
У — жмури на морях божественно-глибокі,
І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій —
Печать присвячених алхімії ночей;
О — неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів, Світів безмовний простір,
Омега, блиск його фіалкових Очей.
Переклав Григорій Кочур
3.Дати відповіді на запитання Які вимоги поет ставить до поетичного слова?
У чому, на вашу думку,полягає музичність поезії
П.Верлена?
Як ви розумієте останній рядок вірша?
Чому вірш "Поетичне мистецтво" сприймався
як маніфест символізму і імпресіонізму?
- Чому цей вірш можна назвати віршованою декларацією
П.Верлена?
Якому поєднанню барв віддає поет перевагу і чому?
Висновок Поет любить зображувати дощ, тумани, сутінки. Розмита лінія у нього панує над чітким контуром, відтінок – над яскравим кольором, світлотінь – над світлом і тінню, півтон – над виразним тоном. Як у художників – імпресіоністів, предмети в його поезіях наче розчиняються у дрижанні мінливого повітря, що їх оточує.Його вірші – це безпосередні миттєві враження від баченого.
6.ВисновокПоезія Верлена — це відображення безпосередніх, миттєвих вражень. розмита лінія панує в нього над чітким контуром, відтінок — над яскравим кольором, світлотінь — над світлом, півтон — над виразним тоном. У цьому він навіть ближчий до імпресіонізму, прихильники якого основним своїм завданням уважали відтворення особистісних вражень, миттєвих відчуттів та ін.
Твори Верлена відкрили нові можливості для втілення найскладніших переживань. Творча інтуїція допомогла поетові знайти такі віршовані форми, що поєднали мелодію та зміст, зовнішні образи й відчуття самого поета. Максим Горький у статті “Поль Верлен і декаденти” писав: “Верлен був яснішим і простішим, ніж його учні, у його завжди меланхолійних і пронизаних глибоким жалем віршах було чітко чути крик відчаю, біль чутливої та ніжної душі, яка прагне до світла, прагне чистоти, шукає Бога і не знаходить його, хоче любити людей і не може...”.
Етапи морального падіння Емми Боварі
3.Словникова робота (запис до зошитів)
Ідея роману «Пані Боварі» — у фатальному зіткненні мрій та реальності. Буденна реальність далека від ідеалу, проте відірвані від неї, егоїстичні мрії також не містять нічого насправді духовного.
Боваризм — це стан свідомості, схильний до мрійливості, ілюзорного прагнення ідеалу, марево ідеального кохання, нерозумна віра в те, що десь набагато краще й красивіше (в інших краях трава зеленіша й небо блакитніше). Боваризм означає нездатність людини відокремити дійсність від фантазії та підміну реальних фактів уявними вигадками термін походить від прізвища Емми Боварі — головної героїні однойменного роману Ґ. Флобера.
4.Це цікаво прочитатиПсихологічні деталі в романі дуже важливі Флобер був глибоко переконаний, що не всі думки й почуття можна виразити словами, тому звертався до інших засобів, наприклад спрямовував увагу читача на формування характеру героя, обігравав раніше згадані деталі і сцени, удавався до підтексту. Так, скажімо, віконт і портсигар ототожнено із мріями Емми про Париж; спалення весільного букета — передвісник краху. Удавався письменник і до психологізму. Це — непередбачувана поведінка головного героя, безліч мотивацій, опис характеру героя через ситуацію, річ. Ось каскетка Шарля Боварі на початку оповіді: її зроблено без смаку, вона взагалі жалюгідна. Це втілення подальшого життя героя — так само сірого й жалюгідного так само можна схарактеризувати й весільний фігурний пиріг — чудернацький на вигляд, але зроблений без смаку. Начитавшись у монастирі ілюстрованих романів, Емма мріє про те, що її супроводжуватиме чоловік у чорному оксамитовому фраку з довгими фалдами, білих панталонах, у м’яких чобітках, гостроконечному капелюсі та мереживних манжетах. А в житті їй доводиться задовольнятися замість грума в білих рейтузах «стайничим у дірявій сорочці», грубими, ніби дерев’яними чоботами Шарля той одяг, який вона малювала у своїх мареннях-мріях, носили її коханці Родольф, а потім Леон. Пізніше саме через бажання мати новий вишуканий одяг Емма потрапляє на гачок крамаря й лихваря лере, заборгувавши йому значну суму.
Домашнє завдання:виписати цитати до образу Емми Боварі
1.Проілюструйте риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами чи цитатами з тексту(письмово)
• Розум;
• рішучість;
• чуйність; • власна гідність;
• працьовитість; • романтичність;
• наполегливість; • щирість;
• чесність; • хитрість;
• покора; • лицемірство;
• егоїзм; • користолюбство;
• пристосовництво; • безвір’я;
• марнославство
2.Розглянути таблицю
Т-схема “Символіка роману "Червоне і чорне"”
Червоний | Чорний |
Колір мундирів армії Наполеона, прапорів Великої французької революції, яка сприяла піднесенню Бонапарта, колір крові, пролитої у війнах та революціях | Колір сутан священиків, які мали потужний вплив на політичне життя країни, колір втрати сподівань на втілення революційних гасел, трауру за нездійсненними мріями, отже, колір доби Реставрації |
Це мрія про сутану кардинала, тобто вершину кар’єри, символ самоствердження й успіху | Колір одягу незнатної людини, символ поразки людини в боротьбі із системою поділу на багатих і бідних |
Створює в душі героя настрій піднесеності й водночас тривоги: саме так сприймає Жульєн краплини води в церкві, підсвічені червоним кольоровим склом,— вони нагадують йому краплі крові | Символізує найважчі в моральному сенсі для Жульєна часи: навчання в семінарії, де колір одягу був чорний, та службу гувернером і секретарем з обов’язковим чорним сюртуком для служника |
Захоплення наполеонівською добою, у якому Жульєн відвертий, чистий, щирий, мріє про подвиг, героїчне, минулу добу | Душа, сповнена лицемірства, пристосуванства й корисливості; дійсність, де доводиться приховувати свою справжню сутність |
Віра, надія, любов | Облуда й лицемірство |
Це шлях людського серця, це те, що в кінці роману все ж перемагає, це — кохання, доброта, звичайне щастя, якого раніше не усвідомлював герой | Це залізні закони реальності, згідно з якими жив Жульєн, щоб досягти своїх цілей. Це честолюбство, лицемірство, гординя, ворожість, презирство, самолюбство, марнославство, зверхність та ін. |
1.Опрацювати таблицю підручника ст.189,190 (усно)
2"Чи уважний ти читач?":продовжити речення за змістом твору(письмово)
1) Хатина дроворуба була.... 2)Раптом лампа сама засвічуться і....
3)Діти вирушають у подорож за... 4) Вогонь не зміг пройти, бо він....
5)З дітьми були тільки...6)Ніч віддає...7)Птахи померли, томущо....
01.04.Тема Символіка образів ("Синій птах"Матерлінка)
1.Прочитати на ст.189 "Символіка образів"
2.Письмово:а)розділіть героїв на групи ( як бачите це ви);б)поясніть символічнісь
образів Материнська Любов, Блакитний птах .
07.04 Тема Символіка образів. Трактування фіналу ("Синій птах"Матерлінка)
Завдання:
а)висловити думку:що краще - іти за Блакитним Птахом чи жити
звичайним життям? (3-4 речення, письмово) або б)які блаженства і радощі
могли б зустріти Тільтіль і Метіль, якби вони жили у наш час(3-4 речення, письмово)
08.04 Тема Р.Гарі "Повітряні змії"
1.Скласти хронологічну таблицю біографії Р.Гарі , ст. 192,193 (письмово)
2.Читати роман "Повітряні змії"(або прослухати аудіокнигу онлайн), знати зміст
14.04 Тема Ідея миру, людяності, порятунку( Р.Гарі "Повітряні змії")
1.Опрацювати ст.194-196 (за підручником)
2.Записати в зошит.Провідні проблеми роману “Повітряні змії” Ромена Ґарі
3.Розглянути сюжетний ланцюжок твору і дати відповіді на питання (усно)

28. 04 Тема Система образів. Ознаки роману-притчі(П. Коельо "Алхімік")


2. Виразне читання поетичних творів та їх аналіз (усно)
29.04 Тема Мо Янь -сучасний китайський письменник. "Геній"
1.Це цікаво прочитати Китай – велика країна Азії з могутнім потенціалом, але є проблема, яка для китайського народу несе небезпеку для життя. Це – землетруси.
2. Переглянути презентацію за посиланнямhttps://naurok.com.ua/prezentaciya-biografiya-mo-yanya-do-temi-suchasna-literatura-10-klas-109936.html
05.05 Тема Гуманістична сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети(Мо Янь "Геній")
1.Повторимо
Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу. Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету.
2.“Услід за автором” (усно)
3.Запис до зошитів
06.05 Тема Контрольна робота Драматургія кінця ХІХ-початку ХХ ст. Сучасна література в юнацькому читанні Ів.(Полігешко)
1.Дайте визначення драми- ферії
4.Пояснити пряме і переносне значення образів повітряних (“Повітряні змії” Ромена Ґарі)
5.У чому, на вашу думку, полягає “геніальність” Цзяна?("Геній" Мо Янь)
6 Закінчити речення.Транстремер —це
б)Напишіть невеличке ессе на тему: «Чарівна подорож у пошуках Синього птаха за п’єсою М. Метерлінка»
1.Дайте визначення магічному реалізму
12.05 Тема РМ Твір- роздум на одну з тем за вивченими творами
якщо ти планував мені стільки всього
треба було дати мені нерви, як корабельні канати
треба було мені дати шкіру огрублу, як парусина
треба було мені дати серце важке, як якір
і жодні хвилі його не зрушують з місця
у відкритому як рана морі
кажеш мені:
греби руками, дитино, греби руками,
доки я вигадую весла
про твої руки, плечі,
волосся, очі,
що тепер не знаю,
якими вони були…
про що ми розмовляли,
які переглянули кінофільми…
Я згадую, як ти засинала,
як прокидалась –
і мені перехоплює подих…
(Видавництво Старого Лева)
я викладав з подихів якесь слово
так довго так довго
що забув його
Поки не темно – бийся головою об лід!
Пробивайся, вибивайся –
Ти побачиш прекрасний світ!
Короп – той навпаки, зануриться в глибини,
Втече на саме дно –
Та короп і служить для того,
щоб колись бути пійманим, раніш чи пізніше..
Але ж ти людина – тебе не впіймає ніхто.
Коропи – ті не такі.
Цілі століття повільно осідають
Їхні зграї, полохливі і темні, –
Вони віддаляються в протилежний бік –
Бач, наше століття давно поспішає вслід? –
Торкається плавником як рукою їхніх плавників
І втікає.. ти покинутий? – але ж ти людина –
Не відчаюйся – ти проб’єшся.
Поки не пізно – бийся головою об лід!
О прекрасний неозорий засніжений світ..
(Видавництво: А-ба-ба-га-ла-ма-га)
на тихому-тихому березі
в дитячій іще не наляканій
єресі неначе у Форосі
в еросі недремний наш страж
нескінченний наш серпень
відбитки засмаглого тіла твого
роздрукує на теплім піску як
на ксероксі тайнопис
солодкий клинопис коліна
і лікті і вузлики
гулкі переповнені віщими знаками
вулики допоки в медовій імлі
у знемозі я наше несправжнє минуле
як Трою розкопую
читає при місяці янгол піщану
твою ксерокопію
ранньою весною під тихий березневий вечір,
біля димлячих багать,
тоді, як по садах палять торішнє листя
та сухе гілляччя.
і минущість всього, що на світі,
як ніколи, відчутна тоді.
вже непридатні для вжитку (а колись такі свіжі!)
слова —
усе той вогонь обіймає!
над весняним багаттям,—
не турбуйте,
дайте побути йому на самоті.
26.05 Тема Позакласне читання Е.Йонеско "Носороги"
1.Читати Е.Йонеско "Носороги" за посиланням
- Інтерактивна вправа «Коло ідей»
- Висловіть свою думку з питання: «Що сучасна молода людина може відкрити для себе в літературі попередніх століть?»
- Розкажіть про свого улюбленого героя з літератури ХІХ століття (або підготуйте презентацію улюбленої книжки).
- Які літературні течії та напрями зіткнулися, поєдналися у ХІХ столітті? Чому письменники постійно перебували у пошуку?
- Продовжте речення.
- Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Продовжте речення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий